کارشناس مسئول پیشگیری از حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کشته شدن سالانه حدود 16 هزار نفر در حوادث ترافیکی کشور خبر داد و اظهار کرد: این آمار معادل این است که هر ماه حدود 10 هواپیما که هر کدام 150 سرنشین دارند، درکشور ما سقوط می‌کند.
کد خبر: ۳۸۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 20 February 2017
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،محمدرضا بیات به مناسبت روز دوم هفته سلامت مردان ( اول تا هفتم اسفند) که با نام "پیشگیری از حوادث ترافیکی" نامگذاری شده،  با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در جهان جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند، گفت: علاوه بر این 30 تا 50 میلیون نفر نیز در جهان بر اثر حوادث ترافیکی معلول و یا دچار آسیب می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی جوانان 15 تا 41 ساله هستند، گفت: مردان چهار برابر زنان در این حوادث کشته و مجروح می‌شوند و با توجه به اینکه مردان نان آور خانواده هستند، آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی، مشکلات اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی را نیز در پی خود دارد.

بیات از کشته شدن سالانه حدود 16 هزار نفر در حوادث ترافیکی کشور خبر داد و اظهار کرد: همچنین سالانه 300 تا 400 هزار نفر در کشور در این حوادث دچار آسیب یا معلولیت می‌شوند.

وی افزود: در کشور تنها سالانه پنج هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی قطع نخاع می‌شوند.

این کارشناس پیشگیری از حوادث اظهار کرد: متاسفانه جوانان و اقشار آسیب پذیر بیشترین آسیب را از حوادث ترافیکی متحمل می‌شوند و اقشار کم درآمد، عابرین پیاده و موتورسواران قربانیان اصلی این حوادث را تشکیل می‌دهند.

بیات خاطرنشان کرد: موتورسواران 40 برابر بیش از خودروسواران در معرض آسیب این حوادث هستند و با توجه به اینکه موتورسیکلت هیچ ایمنی ندارد، راکب آن به طور مستقیم در معرض آسیب است و تنها عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب شده 78 درصد موتورسیکلت سواران بر اثر آسیب مغزی جان خود را از دست بدهند.

وی در ادامه از جان باختن سالیانه حدود 800 نفر در حوادث ترافیکی استان کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: همچنین سالیانه 12 هزار نفر در این حوادث در استان مصدوم، معلول و یا دچار آسیب می‌شوند.

کارشناس مسئول پیشگیری از حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه میانگین سنی جان باختگان حوادث ترافیکی استان را 36 سال اعلام کرد و افزود: سن امید به زندگی در کشور ما 75 سال است و در نتیجه کسانی که به علت حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، عملا 40 سال عمر مفید خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: همچنین کسانی که در این حوادث دچار معلولیت و یا آسیب می‌شوند باید حدود 40 سال از عمر مفید خود را با ناتوانی و معلولیت سر کنند که در این بین مردان چهار برابر زنان کشته و یا دچار آسیب می‌شوند.

بیات به خسارات اقتصادی فراوان حوادث ترافیکی هم اشاره کرد و گفت: با احتساب دیه مصدومین و کشته‌شدگان حوادث ترافیکی، سالیانه حدود 60 میلیارد دلار خسارت مالی ناشی از این حوادث به کشور تحمیل می‌شود.

این کارشناس پیشگیری از حوادث، گفت: همچنین حوادث ترافیکی خسارات غیرمستقیم دیگری از جمله اشغال تخت‌های بیمارستانی، گرفتن وقت پلیس و دادگاه و سایر ارگان‌های مربوطه، پر شدن زندان ها و خسارت‌های روحی و روانی و استرس‌ و ناهنجاری‌های اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

بیات از حوادث ترافیکی به عنوان یک "بحران ملی" تعبیر کرد و افزود: با سقوط یک هواپیما در کشور بسیاری نقدهای کارشناسی و تحلیل‌ها صورت گرفته و توجه بسیاری به این موضوع جلب می شود و تلاش بسیاری بر پیشگیری دوباره از وقوع مجدد آن صورت می‌گیرد، این در حالیست که روزانه 50 نفر در حوادث ترافیکی کشور جان خود  را از دست می‌دهند و این یعنی سقوط ماهانه 10 هواپیمای 150 نفره در کشور، اما کسی توجه چندانی به این آمار نشان نمی‌دهد.

بیات تاکید کرد: مسئولین مربوطه باید به طور جد پای کار بیایند و با فرهنگ‌سازی رانندگی صحیح و ارتقا ایمنی خودروها و مهندسی جاده‌ها، از بروز حوادث ترافیکی پیشگیری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار