مرکز خدمات روانشناسی آرامش معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه
کد خبر: ۳۹۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 16 March 2017
مصرف قليان مانند ساير مواد دخاني عامل اصلي انواع سرطان ها مانند سرطان ريه، سرطان لب و دهان و حنجره، سرطان مثانه، سرطان مري و معده، لوزالمعده، کبد، روده بزرگ و زخم‌ هاي گوارشي و ريفلاکس معده است. 
پديده قليان و گرايش جوانان به آن در حال حاضر به يك معضل و آسيب اجتماعي پنهان تبديل شده است و از آن جهت چهره منفوري به خود نگرفته است كه اغلب آن را بي ضرر و غيرقابل اعتياد دانسته و يا آن را كم ضررتر از سيگار قلمداد مي كنند. اين روزها قليان پاي ثابت تفريح جوانان تبديل شده و ديگر خبري از الک دولک و هفت سنگ نيست. تفريحات جديدي که نه فقط سودي براي اين قشر ندارد، بلکه تبعات ناخوشايند هم دارد . 
جوانان براي گذراندن وقت و به اصطلاح دورهم بودن با قرارگذاشتن‌هاي گروهي، دوستان خود را به کشيدن قليان يا يک پک سيگار ميهمان مي‌کنند و کافي‌شاپ‌هاي غيرمجاز هم پس از قليان‌سراها و قهوه‌خانه‌ها به محلي براي استعمال مواد دخاني و پاتوقي براي آشنايي و ارتباط دختران و پسران تبديل شده‌اند، ارتباطي که فرجامي جز تباهي زندگي دختر و پسر ندارد. 
عوارض و مضرات مصرف قليان: 
در شرايط کنوني همه اعضاي خانواده اعم از مادر، دختر قليان مي ‌کشند غافل از اين که نيکوتين موجود در توتون قليان اعتياد آور است. علاوه بر اين، توتون قليان حاوي ميکروب و قارچ است. بر خلاف تصور عمومي، وجود آب قليان جلوي مواد مُضر و سمي را نگرفته و بيشتر اين مواد سمي از جمله نيکوتين به علت دم‌ هاي عميقي که فرد براي جذب دود مي ‌زند، تخريب‌ هاي جدي به ريه وارد مي‌ کند. 
مصرف اشتراکي قليان مي ‌تواند منجر به افزايش احتمال ابتلا به ميکروب سل و ويروس ‌هايي مانند تبخال و هپاتيت ‌شود. توتون استفاده شده در قليان علاوه بر مضراتي که مشابه توتون موجود در سيگار دارد، به دليل مواد افزودني و اسانسي که براي طعم به آن اضافه مي‌ شود ايجاد يک سري علايم حساسيت به صورت پوستي و به صورت تنفسي مي ‌کند و در پاره‌ اي موارد باعث بروز علايم آسم خاموش در افراد مي‌ شود. آمارها نشان مي‌ دهد که شيوع سرطان ريه، آسم و بيماري هاي انسدادي ريه در افرادي که در معرض دود سيگار و يا قليان قرار مي ‌گيرند نسبت به افرادي که اصلاً در معرض دود قرار ندارند بيشتر است و عوارض مصرف يک بار قليان معادل استعمال چهل تا هشتاد نخ سيگار است. 
در بررسي هاي آزمايشگاهي نشان داده است مواد سمي قليان نه تنها کمتر از سيگار نيست بلکه خطرناك تر از آن نيز مي باشد. دود (سرطان زا) مونواکسيدکربن (آلاينده) و نيکوتين(ايجاد کننده وابستگي)موجود در آن از سيگار بيشتر است. با مصرف قليان بيش از 600 ماده سمي و مهلک وارد ريه فرد مصرف کننده و اطرافيان خواهد شد. كارشناسان معتقدند هر وعده قليان برابر با مصرف يك پاكت سيگار بوده و قليان در هر بار مصرف دود بسيار زيادي را در مقابله با كشيدن يك نخ سيگار ايجاد مي كند. 
تنباکو هاي تحت عناوين ميوه اي، عطري و اسانس دار نه تنها بي ضرر نيستند بلکه عوارض به مراتب بيشتري نسبت به تنباکوي ساده دارند زيرا مواد آروماتيک(ترکيبات حلقه اي) موجود در آنها بر اثر حرارت زياد خاصيت سرطان زائي و سمي فوق العاده اي پيدا ميکنند. به علاوه مزه و طعم مناسب و سهولت مصرف اين گونه تنباکوها نسبت به تنباکوهاي معمولي باعث گرايش بيشتر نوجوانان و جوانان به مصرف و ايجاد وابستگي به آنها خواهد شد. 
پيشنهاد و راهكار : 
گسترش ورزشهاي همگاني در جامعه به عنوان يکي از راهکارهاي کاهش مصرف دخاني در بين خانواده ها، جوانان و نوجوانان است 
فرهنگ سازي ، بيش از برخورد فيزيکي در کاهش گرايش جوانان به قليان و مواد دخاني موثر است اگر جامعه به اين باور نرسد که قليان نيز مانند همه مواد دخاني مخدر خطر و هشداري است براي سلامتي انسان و جامعه، اجراي طرح مبارزه ملي با دخانيات نيز ره به جايي نمي برد و تنها قليان ها را از اماکن عمومي به خانه هاي مردم منتقل مي کند. 
- آموزش مستمر توسط مسئولان وزارت بهداشت و درمان با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش و سازمانهاي فرهنگي جهت اصلاح باور هاي غلط در پيشگيري از استعمال قليان. 
- استفاده از گروههاي همسالان جهت انتقال آموزش هاي كاربردي و مفيد به عنوان ليدر در مدارس و محلات براي دانش آموزان و شهروندان. 
- ارائه راهكارهاي پيشگيرانه و برنامه هاي آموزشي فراگير از طريق رسانه هاي جمعي مخصوصاً صدا و سيما. 
- توجه به آموزش، ارتقاء مهارت‌هاي زندگي، توجه به مسائل قومي و مذهبي، بهره‌گيري از فن‌آوري‌هاي نوين و انجام تحقيق و پژوهش‌هاي ميداني، اطلاع‌رساني، آموزش و آگاهي‌رساني به اقشار مختلف مردم در زمينه عواقب شوم گرايش به اعتياد. 
- وضع نمودن قوانين سخت و پيشگيرانه از استعمال قليان در مراكز عمومي مانند پارك ها و رستوران هاي سنتي و... 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار