فاطمه جمنشید زاده در گفتگو با تابناک:
کارشناس ارشد تغذیه و تغذیه ورژیم درمانی با بیان اینکه تفاوت اساسی تفاوت بنیادی میان تغذیه ورزشکاران و افراد عادی وجود ندارد، گفت: به تناسب میزان فعالیت ورزشکاران انرژی بیشتری مورد نیاز است که تامین انرژی بیشتر باید از متابولیسم مواد غذایی حاصل شود .
کد خبر: ۳۹۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 22 March 2017
فاطمه جمشیدزاده امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، گفت: در سوخت و ساز مواد غذایی برخی از عوامل غذایی  مثل ویتامین ها نقش ویژه ای داشته که در این صورت باید این عوامل را نیز تامین کرد.

وی با بیان اینکه با انتخاب صحیح و رعایت تنوع غذایی می توان به گونه ای عمل کردکه این عوامل در یک رژیم غذایی مطلوب به دست بیاید، افزود:  نیاز به انرژی اضافی در ورزش های مختلف یکسان نیست بلکه به تناسب نوع ورزش باید انرژی موردنیاز را تامین کرد.

جمشید زاده گفت: در ورزش هایی  که مدت انجام آن در مسابقات کوتاه از قبیل پرش، وزنه برداری، پرتاب دیسک و...  با صرف انرژی زیادی همراه است که به منظور استفاده سریع از قدرت بدنی که با افزایش حجم عضلات همراه است باید سهم پروتئین ها در تامین کالری زیاد شود. 

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به نیاز غذایی ورزشکاران در زمان تمرین و مسابقه که دو برابر نیاز غذایی افراد عادی است، عنوان کرد:  این نیاز غذایی به این معنا نیست که در خارج از روزهایی که ورزش نمی کنندهم هنگام تنظیم رژیم غذایی حدود ۶۰ درصد انرژی از گلوسیدها، ۲۵ درصد از چربی ها و حدود ۱۵ درصداز مواد پروتئینی به دست می آید که با مراجعه به جدول های ترکیبات مواد غذایی می توان براین پایه نوع غذا را با رعایت تنوع غذایی انتخاب کرد.

جمشیدزاده با بیان اینکه ورزشکاران در زمان تمرین و مسابقه به انرژی بیشتری نیاز دارند، گفت:  معمولا این انرژی را باید از مصرف مقدار بیشتر مواد قندی - نشاسته ای تامین کرد که به هر میزان  انرژی غذایی بیشتری نیاز باشد با رعایت اجزاغذایی میزان پروتئین مصرفی نیز زیاد می شود.

وی استفاده از نوشیدنی های حاوی مواد قندی را حداقل یک روز قبل از مسابقه با تکمیل ذخیره گلیکوژن کبد و عضلات، ورزشکار را در طول فعالیت خود یاری خواهد کرد، تصریح کرد: در مسابقه های قدرتی و استقامتی از خوردن غذاهای سنگین، نفاخ و پرچربی باید دوری کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت:  تامین ذخیره فراون گلیکوژنی درکبد و عضلات مفید است بنابراین توصیه می شود هفت روز قبل از مسابقه از مصرف مواد قندی - نشاسته ای روزانه ۳۵۰ گرم و سه روز قبل از مسابقه حدود ۵۲۵ تا ۵۵۰ گرم در روز هنگام تمرینات در راز مدت اضافه کرد.

وی تاکید کرد:  در هنگام انجام فعالیت های ورزشی با افزایش حرارت داخلی تعریق با از دست دادن آب و نمک در ورزشکاران همراه است که آگر شرایط تبخیر آسان صورت نگیرد و تبادل و‌کاستن حرارت بدن انجام نشود در این صورت فعالیت های جسمی سنگین مصلحت نیست چرا که خطر گرمازدگی وجود دارد.

 جمشید زاده تشریح کرد: هنگام تمرین در شرایط هوای گرم، خون که حاوی اکسیژن مورد نیاز سلول های عضلات برای ادامه حیات و فعالیت است به طرف پوست منحرف شده تا با استفاده از ارتباط پوست با محیط خارج حرارت درونی را به بیرون منتقل کند و از آن بکاهدکه دستگاه قلبی و عروقی را بیشتر به کار وادار می کند.

او افزود: در شرایط عادی ظرفیت دریافت مایعات از طریق آشامیدن با ظرفیت دفع آن ازطریق کلیه هماهنگی دارد اما در شروع فعالیت های ستگین ورزشی یک جهت گیری و توجه آب از پلاسما به داخل سلول های عضلات فعال صورت می گیرد که باعث کاهش پلاسما و افزایش  جذب  مجدد آب از کلیه ها می شود.
 
جمشید زاده با تاکید به نوشیدن مایعات هنگام تمرینات ورزشی گفت: شربت های رقیق قند ضمن تامین آب مورد نیاز به سهم خود به تامین انزژی لازم نیز کمک می کند که انواع آب میوه و یا شربت های تهیه شده از میوه جات مناسب ترین نوشیدنی توصیه می شود وقبل از  مسابقه ها ۲تا ۳ لیوان آب یا نوشیدنی مناسب بنوشند.
گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار