سخنگوی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان مرکزی؛
تابناک مرکزی: علی اکبر کریمی با بیان اینکه بر اساس قانون اداره کلی امور مردم در حوزه محلی و منطقه ای بر عهده شورها گذاشته شده است گفت: می توان با ایجاد ظرفیت های بیشتر، بهره گیری از قابلیت های تخصصی و توانمدی های لازم از این ظرفیت های پیش بینی شده در قانون اساسی و شوراها برای اداره امور مردم و جامعه بهره مند شد.
کد خبر: ۳۹۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷ 25 March 2017

به گزارش تابناک مرکزی، علی اکبر کریمی سخنگو و عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان مرکزی با حضور در استودیوی خبر ساعت 20 صدا و سیمای شبکه آفتاب در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان مرکزی گفت: فصل هفتم از قانون اساسی به امور مربوط به شوراهای اسلامی اختصاص پیدا کرده است که این امر نشان دهنده اهمیتی است که در قانون اساسی و شالوده کلی نظام برای شوراها که منتخب مردم هستند در نظر گرفته شده است.

کریمی با اشاره به نقش ممتاز شوراها در قانون اساسی به عنوان ارکان نظام مردم سالار دینی در جمهوری اسلامی ایران گفت: ذهنیت اولیه مردم نسبت به موضوع شوراها محصور در دهیاری و شهرداری ها می شود اما آنچه که بر اساس قانون اساسی و قانون شوراها مورد توجه و تاکید قرار گرفته است امری فراتر است که اداره کلی امور مردم را در حوزه محلی و منطقه ای بر عهده دارد.

سخنگوی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان مرکزی ساماندهی کلی حوزه بهداشت و درمان، مسائل اجتماعی و برنامه ریزی برای اداره امور و توسعه و پیشرفت محلی و منطقه ای را از جمله اختیارات شوراها بر اساس قانون خواند و بیان کرد: می توان با ایجاد ظرفیت های بیشتر، بهره گیری از قابلیت های تخصصی و توانمدی های لازم از این ظرفیت های پیش بینی شده در قانون اساسی و شوراها برای اداره امور مردم و جامعه بهره مند شد.

کریمی ادامه داد: ماده 14 قانون شوراها تصریح دارد استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات و مسئولان موظف هستند مصوبات شوراها را رعایت و اجرا کنند، همچنین قانون اجازه نظارت بر عملکرد دستگاه ها را به شوراها داده است و در صورت تقاضای شوراها مسئولان باید برای گزارش عملکرد و ارائه اطلاعات در جلسات شوراها حضور پیدا کنند.

عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان مرکزی با بیان اینکه شالوده نظارت بر انتخابات شوراها بر اساس قانون اساسی به مجلس سپرده شده است خاطر نشان ساخت: نمایندگان مجلس با انتخاب خود 5 نفر از نمایندگان را به عنوان هیات نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها بر میگزینند و نمایندگان هر استان در مجلس نیز از بین خود 3 نفر را به عنوان هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان ها انتخاب می کنند.

کریمی ضمن اعلام اینکه هیات عالی نظارت بر انتخابات استان ها  اعضاء هیات های نظارت شهرستان ها که شامل 5 نفر و بخش ها که متشکل از سه نفر است را انتخاب میکند و ابلاغ آنها از سوی هیات نظارت مرکزی صادر می شود ابراز کرد: 60 نفر در 12 شهرستان استان به عنوان اعضا هیات نظارت شهرستان ها و 69 نفر در 23 بخش استان به عنوان اعضا هیات نظارت بخش ها کار قانونی خود را آغاز کرده اند.

کریمی با تاکید بر اینکه در قانون شرایط احراز صلاحیت برای داوطلبان پیش بینی شده است معیار تایید صلاحیت افراد را عمل به مر قانون دانست و گفت: پاسخ مراجع ذیصلاح در خصوص بررسی صلاحیت افراد و بررسی های کلی و میدانی هیات های نظارت با ملاک قانون صورت می گیرد و در تایید صلاحیت ها باید از اعمال سلیقه شخصی و نکاتی که خارج از قانون است پرهیز شود.

وی ادامه داد: بعد از ثبت نام داوطلبان هیات های اجرایی اقدام به استعلام از مراجع چهارگانه می کنند و بعد از دریافت پاسخ ها در مهلت قانونی کار بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیات های اجرایی صورت می گیرد.

 سخنگوی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان مرکزی از مهلت قانونی چهار روزه برای رسیدگی به شکایات کسانی که صلاحیت آنها تایید نشده است خبر داد و گفت: بعد از اعلام نتایج بررسی داوطلبان در هیات های اجرایی کسانی که به نتیجه بررسی ها اعتراص دارند چهار روز وقت دارند شکایت خود را به هیات های نظارت مربوطه اعلام کنند و ظرف مدت 10 روز به این شکایات رسیدگی می شود.

کریمی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اگر افراد در خصوص نتیجه بررسی در هیات های نظارت شهرستان و بخش اعتراضی داشته باشند در نهایت اعتراض این افراد در هیات نظارت استان مورد بررسی قرار میگرد گفت: نتیجه بررسی هیات نظارت استان قطعی و لازم الاجراست .

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار