رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز مایه کوبی رایگان تمام جمعیت دام سبک استان علیه بیماری آبله خبر داد.
کد خبر: ۴۱۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶ 26 April 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک،دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: هرساله در فصل بهار واکسیناسیون علیه بیماری آبله گوسفند و بز به صورت رایگان با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی انجام می شود که امسال نیز از 20 فروردین ماه سال جاری این طرح آغاز شده است.

وی با بیان اینکه فاز جاری واکسیناسیون دام های سبک استان علیه بیماری آبله به مدت 40 روز کاری انجام می شود، افزود: پیش بینی شده است در این فاز تمام جمعیت دام سبک استان حدود 3 میلیون راس علیه این بیماری واکسینه شوند.

این مقام مسئول بیماری آبله گوسفند و بز را یک بیماری ویروسی فوق العاده مسری عنوان کرد و گفت: این بیماری مختص گوسفند و بز است که با علاىم تب، کاهش تولید، بروز بثورات جلدی در اطراف دهان ، صورت و قسمت های کم موی بدن، جراحات احشایی، درگیری تنفسی و گاها سقط جنین بروز می کند.

دکتر همتی میزان واگیری این بیماری در دام های حساس که مایه کوبی نشده اند را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر بین 5 تا 50 درصد متغیر می باشد و در گله هایی که سابقه واکسیناسیون ندارند در صورت بروز این بیماری، تلفات در بره و بزغاله های تازه متولد شده تا صددرصد هم می رسد و خسارت اقتصادی ناشی از این بیماری بسیار قابل توجه است، بنابراین واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری ضروری است. 

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: امسال در کنار واکسیناسیون آبله در 4 شهرستان صحنه، سنقروکلیایی،  دالاهو و قسمتی از سرپل ذهاب مایه کوبی علیه بیماری شاربن نیز انجام می گیرد و در بقیه شهرستان ها با توجه به هدفمند شدن واکسیناسیون شاربن، مراقبت فعال انجام میشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار