به بهانه روز ملی روابط عمومی و ارتباطات
خالد محمدی - کارشناس روابط عمومی مدیریت آموزش وپرورش شهرستان روانسر
کد خبر: ۴۲۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 17 May 2017
در زندگی امروزی اطلاعات حرف اول را در پیشرفت زندگی فردی و اجتماعی می زند وبه دست آوردن اطلاعات جز ازطریق برقراری ارتباط وداشتن روابط عمومی مناسب  میسرنیست.

نامگذاری  27 اردیبهشت  بعنوان روزجهانی ارتباطات و روابط عمومی بیان گر اهمیت و جایگاه روابط عمومی در زمینه سازی و فراهم نمودن تعامل دوسویه سازمان با مخاطبان است .
صاحبنظران بر این عقیده اند ؛ روابط عمومی نقشی تعیین کننده برای رسیدن به اهداف سازمانی ایفا می کند.

روابط عمومی  علم و هنری است که چنانچه بر آن احاطه کامل نداشته باشیم بار منفی آن چشمگیر و نارضایتی و تزلزل و عدم اطمینان به آینده در کوتاهترین زمان ممکن منجر به شکست سازمانی می شود. 

میل به برقراری ارتباط با دیگران یکی از دلایل زندگی اجتماعی بشر است .دلیل گرایش انسان به اجتماع پاسخگویی به نیاز فطری ودرونی است ، به گونه ای که دوری از اجتماع برای انسان نوعی مجازات محسوب می شود واجتماعی زیستن او نیازی ذاتی به شمار می آید .

 نظام های ارتباطی علاوه بر بر برقراری ارتباط میان ملت ها برای رفع نیازهای مشترک ، نقش آگاهی بخشی دارند این نظام های ارتباطی با آگاهی بخشی به ملت ها آن هارا با موقعیت ها ی اجتماعی وحقوق اجتماعی شان آشنا می سازد .انجام هر اقدامی در روابط عمومی منوط به تحقیق ، برنامه ریزی ، برقراری ارتباط دوسویه بین مخاطبان سازمان وگفتگو با مخاطب می باشد .

اگرچه روابط عمومی از سال های 1369 به بعد دقیقا در مرز یک روابط عمومی تخصصی و یک روابط عمومی تشریفاتی قرار داشت، بدین مفهوم که مسئولین و مدیران ارشد سازمانها از روابط عمومی انتظار برگزاری مراسم های آبرومند را داشتند.

کارگزاران روابط عمومی نیز به دنبال پیاده کردن الگوهای حرفه ای این حرفه در پست سازمانی خود بودند و اینگونه شدکه همواره بین این دو الگو یک چالش دائمی برقرار بود .

روابط عمومی ها مجبور به سازگاری بین کارکرد سنتی و حرفه ای بودند ، زیرا در آن سالها مدیران ارشد سازمان ها از بحث های نظری رشته روابط عمومی اطلاع چندانی نداشتند و اگر هم داشتند چندان مایل نبودند که آن را در شرح وظایف روابط عمومی ها دخیل کنند.

روابط عمومی تا اوایل سال 75 تنها یک عامل اجرایی برای فعالیت های خدماتی و تشریفاتی سازمان بود، به نحوی که هر واحد روابط عمومی ای که در آن سالها سخنران بهتری را برای مراسم های مذهبی دعوت می کرد و بهتر می توانست از عهده آذین بندی  سازمان برآید، به عنوان روابط عمومی برتر شناخته می شد .

 اصلا مباحثی مثل نظرسنجی ، شناخت افکار عمومی، ارتباط متقابل مدیریت با پرسنل و آشنایی نقطه نظرات دیگران به عنوان سر فصلهای دیگری برای فعالیت های روابط عمومی مطرح نبود.

امروز روابط عمومی ها در یک جایگاه مطلوب قرار گرفته اند زیرا اکثر آنها دریافته اند که می توان با یک ارتباط مناسب با دانشگاهها و استفاده از مشاورین ارتباطی پویا، نقش روابط عمومی را به صورت علمی – تخصصی در سازمان خود پیاده کرد.
 
شرایط پیرامونى به سرعت درحال تغییر است که بنا به عقیده بسیارى از آگاهان در علوم ارتباطات، بحران بعدى روابط عمومى ها، کارکنان آموزش ندیده براى شرایط جدید است چرا که ؛ امروزه دیگر روابط عمومى، صرفاً با کارکنان، سازمان و مشتریان خود روبرو نیست.
با ورود شبکه های مجازی به زندگی اجتماعی ،تبدیل روابط عمومى هاى سنتى به روابط عمومى هاى دیجیتال، یک ضرورت است. 

کارگزاران روابط عمومى براى بهره بردارى از این سرعت و دقت طلایى، لازم است تکنیک هاى نوین رقابت را بیاموزند. اگر آنها نتوانند از ابزارهاى جدید دیجیتال استفاده کنند دراین کشاکش بازنده خواهند بود. از این رو، روابط عمومى الکترونیکى یک الزام است و انتخاب نیست.
مهمترین وظیفه روابط عمومى دیجیتال در جامعه اطلاعات آینده ، برقرارى ارتباط دوسویه و متعامل بین سازمانهاو مردم ، ارائه خدمات و اطلاعات موردنیاز شهروندان به طور مداوم و شبانه روزى است. 

باید دانست مدیریت بر روابط عمومی هر سازمانی تحت تاثیر ساختار و فرهنگ آن سازمان و مخاطبین آن است. استفاده از فعالیتهای برنامه ریزی شده روابط عمومی موجب پویایی و نشاط سازمانی شده و انگیزه های فردی و جمعی و همکاری و همدلی سیستم را افزایش می دهد.

با این اوصاف ،روابط عمومی علم گسترده ای است و هر کس که در گوشه ای از آن قرار می گیرد احساس می کند از روابط عمومی سررشته و آشنایی کافی دارد. باید گفت روابط عمومی فقط برای روابطِ عمومی است ، به عبارت بهتر کسی که در روابط عمومی کار می کند باید فن روابط عمومی را بداند.

در خاتمه روز روابط عمومی و ارتباطات را به تلاشگران روابط عمومی تبریک و شادباش گفته و امید آن دارد مدیران ارشد سازمان ها بیش از بیش به نقش و جایگاه  روابط عمومی ها  در همسو نمودن دیدگاههای مخاطبان با اهداف سازمانی و نیز هدایت فعالیت های سازمان برای کسب رضایت مخاطب توجه نمایند .

 
تدوین :خالد محمدی - کارشناس روابط عمومی مدیریت آموزش وپرورش شهرستان روانسر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار