رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از مایه کوبی رایگان 120 هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب مالت در استان خبر داد.
کد خبر: ۴۳۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ 29 May 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک ، دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه جمع خبرنگاران در اظهار داشت: طرح مایه کوبی جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری بروسلوز از 10 خرداد ماه سال جاری آغاز و به مدت 40 روز کاری انجام می شود.

وی با تاکید بر رایگان بودن واکسیناسیون مذکور تصریح کرد: در این فاز 120 هزار راس دام سنگین استان با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی علیه بیماری بروسلوز( تب مالت) که یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است مایه کوبی می شوند.

این مقام مسئول به دامداران توصیه کرد که با اکیپ های دامپزشکی همکاری داشته  و در زمان اجرای طرح مذکور از جابه جایی غیرضروری دام  خودداری کنند.

دکتر همتی عامل بیماری بروسلوز را باکتری بروسلا عنوان کرد و افزود: این بیماری در دام باعث سقط جنین،  ناباروری کاهش تولید و از بین رفتن ارزش اقتصادی دام می گردد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: از آنجایی که عوامل بسیاری همچون عفونت ها باعث سقط جنین در دام می شود تا زمان تایید آزمایشگاهی نمی توان در مورد این بیماری نظر داد و از روی علائم ظاهری دام بیماری قابل تشخیص نیست.

وی  تب و لرز، استخوان درد، خستگی و بی اشتهایی را از جمله علائم روتین این بیماری در انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: این بیماری به بیماری هزارچهره معروف است و بسیاری اوقات قسمت هایی از بدن را به صورت موضعی درگیر می کند و علائم آن متفاوت است و با وجود اقدامات درمانی عوارض آن تا سالها باقی می ماند.

این مقام مسئول مهمترین راه انتقال به انسان را تماس با دام آلوده،  تنفس در هوای محل نگهداری دام آلوده و مصرف لبنیات غیرپاستوریزه دانست و گفت: دام مبتلا با سقط جنین و ترشحات ناشی از آن میکروب بروسلوز را دفع می کند که منشا آلودگی است.

دکتر همتی با بیان اینکه دام آلوده تا آخر عمر حامل باکتری است و میکروب بیماری را دفع می کند، پوشش مناسب دامداران در زمان  تماس با دام، خودداری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه و رعایت اصول بهداشتی در دامداری را از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه جوشاندن شیر برای استفاد ه از لبنیات سنتی را ضروری دانست و گفت: پنیر نیز حتما باید نمک سود و از مصرف پنیر تازه می بایست خودداری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار