مدیر کل استاندارد استان گفت: از انجام 45 مورد بازرسی از واحدهای خبازی استان در راستای حمایت از حقوق شهروندان و در قالب گشت مشترک با دستگاه های ذیربط از جمله معاونت غذا و دارو، اتاق اصناف، شرکت غله و خدمات بازرگانی و مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از ابتدای سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۴۶۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 19 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل ازروابط عمومی اداره کل استاندار د استان ،محمود رضا نیازی  با بیان نقش مهم نان در سفره غالب مردم به اهمیت نظارت بر نحوه تولید این فرآورده مصرفی در خبازی ها و به تبع آن نان اشاره کرد و گفت: در راستای هدفمندسازی یارانه ها و کنترل نظارت بر واحدهای خبازی و کارخانجات آرد استان در جهت بهبود کیفیت آرد و نان، اکیپ های بازرسی تشکیل و در قالب گشت مشترک از واحدهای خبازی استان به صورت هفتگی بازدید به عمل آورده و در این بازدید ها وضعیت بهداشتی، کیفیت آرد مصرفی، دستگاه های پخت نان، بررسی افزودنی های غیر مجاز، استفاده از نمک های استاندارد در پخت نان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

ایشان در ادامه اظهار داشت: طی 45 بازرسی‌ انجام شده توسط هیئت ارزیابی از ابتدای سال جاری تعداد 3 مورد استفاده از نمک غیر استاندارد، 4 مورد استفاده از افزودنی غیر مجاز، 5 مورد کم فروشی و 3 مورد عدم مطابقت آرد با نوع نان پخته شده در سطح خبازی های مورد بازرسی مشاهده گردید.

نیازی با اشاره به اینکه یکی از فاکتورهای موثر بر قیمت تمام شده نان، استفاده از آردهای متفاوت با درصد سبوس مختلف برای تولید انواع نان است و استفاده از یک نوع آرد برای تولید تمام نان ها، باعث تضییع حقوق مصرف کننده می شود، افزود: در این بازرسی ها 3  مورد عدم مطابقت آرد با نوع نان پخته شده مشاهده گردید که با واحدهای متخلف از طریق دستگاه های ذیصلاح برخورد خواهد شد.

ایشان با اشاره به فعال بودن 16 کارخانه آرد استان افزود: در حال حاضر تعداد 48 پروانه کاربرد علامت استاندارد برای فرآورده های آرد گندم بربری، سنگک، تافتون لواش، نول، ستاره و آرد گندم کامل توسط اداره کل استاندارد استان کرمانشاه برای واحدهای تولیدی فوق صادر  گردیده است.

محمودرضا نیازی در ادامه افزود: نظر به مسئولیت‌های قانونی سازمان ملی استاندارد، کارشناسان اداره کل استاندارد طی 4 ماهه ابتدای سال جاری از کارخانه های آرد فعال به‌صورت مستمر بازرسی، نمونه‌برداری و آزمون به عمل می آورند که طی این مدت تعداد 34  بازرسی فنی ادواری از کارخانجات آرد و 17 نمونه‌برداری از خط تولید و انبار کارخانجات آرد استان انجام شده است.

ایشان در ادامه گفت: چنانچه محصول نمونه‌برداری شده در نتایج آزمون با استانداردهای ملی مربوطه مغایرت داشته باشد، بسته به میزان امتیازات منفی اخذ شده نسبت به تعلیق و یا ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد فرآورده واحد تولیدی فوق، اقدام خواهد شد.

مدیر کل استاندارد کرمانشاه در پایان با تاکید بر اینکه ارزش غذایی نان هایی که با آرد سبوس دار پخته می شوند نسبت به سایر نان ها بیشتر است به شهروندان توصیه کرد که با استفاده از غذا و نان سالم سبوسدار هزینه های جاری خود از بخش درمان به پیشگیری انتقال دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار