رئيس پژوهشكده مجازی بيوتکنولوژی پزشكی با طرح این پرسش که چرا مسؤولان برای شناسایی محصولات تراريخته هيچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟، گفت: قانون‌گذار باید تدابيری انجام بدهد كه واردكننده مجبور به برچسب زدن در اين مورد باشد.
کد خبر: ۴۶۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 22 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از فارس،علی کرمی ، اظهار داشت: قریب به 30 سال است که محصولات تراریخته وارد زندگی مردم دنیا شده است که ابتدا در آمریکا و در 20 سال گذشته نیز وارد ایران شده است.

وی با بیان اینکه محصولات تراریخته روند تغییر و تحول‌یافتگی ژنتیکی را طی کرده و یک ژن از یک موجود بیگانه با اهداف خاص وارد بذر محصول کشاورزی می‌شود، ادامه داد: به‌طور مثال برنجی که در ایران تراریخته شده است، یک ژن را از یک میکروب به روش مهندسی ژنتیک با هدف مقاوم‌سازی در برابر آفات نباتی وارد برنج کرده‌اند.

به گفته رئیس پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی پزشکی، در ابتدا به‌نظر می‌رسید تراریخته‌سازی موجب افزایش محصول کشاورزی، مقاومت در برابر آفات و تغییراتی در رنگ، بو و مزه گیاه شود که بعد از گذشت 25 سال با تحقیقات فراوان مشخص شده است تراریخته‌ها برای سلامت بشر مضر است.

کرمی با طرح این موضوع که شاید این سوال مطرح شده باشد در ایران چه محصولاتی تراریخته است؟، عنوان کرد: در دنیا بیشتر از 25 محصول تراریخته وجود دارد، اما در ایران
محصولاتی همچون ذرت، سویا، کلزا، پنبه، برخی از برنج‌ها و همه روغن‌های نباتی تراریخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی تمامی محصولات تراریخته دارای برچسب و قابل شناسایی است، اما در کشور جمهوری اسلامی تنها چند رقم روغن است که دارای برچسب شناسایی تراریخته است و هیچ‌کدام از محصولات تراریخته دارای برچسب نیست.

این مسؤول با طرح این پرسش که چرا مسؤولان برای شناسایی محصولات تراریخته هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟، اضافه کرد: تنها راه شناسایی این محصولات در محیط آزمایشگاهی و با آزمایش ژنتیک است و یا قانون‌گذار تدابیری انجام بدهد که واردکننده مجبور به برچسب زدن در این مورد باشد.

مسؤول کمیته بیولوژیک پدافند غیرعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در 37 کشور پیشرفته دنیا خبر داد و متذکر شد: برخی در ایران به‌دلیل مقاصد اقتصادی و تجاری اجازه شفاف‌سازی در این مورد مهم را نمی‌دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار