سرپرست فرمانداری گیلانغرب از افزایش شمار کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار به 55 قلم خبر داد و گفت: در ابتدای فعالیت این بازارچه چهار قلم کالا به عراق صادر می شد که با پیگیرهای مسئولان و افزایش شمار کالاهای صادراتی اکنون شاهد رونق خاصی در این مرز هستیم.
کد خبر: ۴۷۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 15 August 2017
به گزارش خبرگزرای تابناک به نقل از ایرنا،فرهاد همتی ، راه اندازی بازارچه مرزی سومار را یکی از افتخارهای دولت تدبیر و امید دانست و افزود: با توجه به حدود 2 سال از زمان فعالیت این بازارچه، اقدام های خوبی برای توسعه بازارچه سومار انجام و یا در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: راه اندازی بازارچه مرزی سومار به لحاظ موقعیت مکانی و مزایای آن، در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، رفع محرومیت و ایجاد اشتغال نقش بسزایی داشته است و به نوعی گیلانغرب را از بن بست توسعه خارج کرد.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدام های صورت گرفته و یا در دست اقدام در بازارچه سومار که منجر به افزایش کالاهای صادراتی شد، بیان کرد: از ابتدای بازگشایی بازارچه مرزی سومار
تاکنون یک میلیون و چهار هزار تن انواع کالا به ارزش ریالی 500میلیون دلار به عراق صادر شده است که از این میزان 240 هزار تن به ارزش 200 میلیون دلار مربوط به چهار ماهه نخست امسال است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب اضافه کرد که هم اکنون روزانه 150 کامیون کالا از بازارچه مرزی سومار به حوزه حکومت مرکزی عراق صادر می شود که این مصداق عینی اقتصاد مقاومتی در راستای کمک به چرخه تولید است.

همتی ادامه داد: رسمی شدن مرز سومار یکی از خواسته های جدی مسئولان استان کرمانشاه و به ویژه مردم گیلانغرب است که این مهم اکنون در دستور کار دولت است.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش ها و پیگیری های مسئولان، طرح رسمی شدن بازارچه سومار تا پایان امسال در هیات دولت مطرح و پس از تایید، برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

وی راه اندازی فعالیت کوله بری در بازارچه سومار را یکی از انتظارات مردم گیلانغرب دانست و گفت: مردم توقع دارند این مهم با هدف ارتقای معیشت مرزنشینان، مورد توجه و تصویب دولت قرار گیرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به تصمیم کارگروه ویژه وزارت کشور، در ایام تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی، قرار است تمامی کالاهای صادراتی مرزهای جنوبی و غربی کشورمان از بازارچه مرزی سومار به عنوان مرز جایگزین به عراق صادر شود و از این رو نیازمند ایجاد راه دسترسی مناسب در این حوزه هستیم.

همتی با بیان این که در صورت بهسازی جاده زله زرد به سومار، 20 کیلومتر از مسافت گیلانغرب به سومار کاهش می یابد، گفت: بهسازی راه دسترسی این مسیر از نیازهای اساسی و اولویت دار است و با توجه به حجم بالای صادرات، امکانات خدماتی و رفاهی مستقر در مرز سومار نیز باید افزایش یابد.

بازارچه مرزی سومار 16 فروردین 94 با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشور عراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسئولان محلی 2 استان به طور رسمی افتتاح شد. 

بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد. 

بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار