صداپیشه جناب‌خان گفت: کسانی که ساخت کاراکترهای عروسکی را برعهده دارند واقعا برای آن‌ها از گوشت، پوست، ذهنشان و جانشان مایع می‌گذارند.
کد خبر: ۴۸۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷ 05 September 2017
از "جناب خان" چه خبر؟

به گزارش تابناک اردبیل؛ صداپیشه جناب‌خان گفت: کسانی که ساخت کاراکترهای عروسکی را برعهده دارند واقعا برای آن‌ها از گوشت، پوست، ذهنشان و جانشان مایع می‌گذارند. کسانی که سال‌های سال دیده نشدن را به جان می‌خرند. کار صداپیشگی کردن، مستلزم دیده نشدن است و صداپیشگان، عروسک‌گردانان و طراحان عروسک نیز این دیده نشدن را به جان خریده‌اند و جان و عمر خود را بر روی عروسک‌ها می‌گذارند.

 مراسم رونمایی از نوشت‌افزار تولید شده بر اساس شخصیت‌های سه مجموعه پویانمایی، عصر دوشنبه، سیزدهم شهریور در محل انتشارات ترنجستان رونمایی شد. این مجموع نوشت‌افزار به همت مرکز اوج کودک و نوجوان و بر اساس شخصیت‌های برنامه‌های پویانمایی و عروسکی «اتل متل یه جنگل»، «بچه‌های ساختمان گل‌ها» و «پیم و پم» تولید شدند.

در این مراسم، آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما، محمد بحرانی صداپیشه، مجری و بازیگر و جمعی از سازندگان مجموعه‌های انیمیشن حضور داشتند.

جناب خان

در ابتدای این مراسم، ذوعلم معاون طرح و برنامه کودک و نوجوان مرکز اوج در سخنانی اظهار کرد: از چندین ماه پیش طراحی ما از رسانه و تمرکز خاص بر رسانه فاصله گرفت و به سمت اثرگذاری جدی بر کودک و نوجوان از طریق کل محصولاتی که با آن‌ها در ارتباط است، رفتیم و با مطالعات گسترده با حضور اساتید مختلف که در حوزه کودک انجام دادیم، سیاست مرکز را در کنار تولیداتی که داشتیم به سمتی بردیم که زنجیره ارزشی محصولات را کامل‌تر کنیم.

او ادامه داد: بر اساس محصولاتی که قبلا کاراکتر آن‌ها ساخته شده است، این محصولات هم بر اساس آن کاراکترها رونمایی می‌شود. سیاست مرکز اوج از این پس این است که از ابتدایی که محصولات انیمیشن تولید و طراحی می‌شوند و کاراکترها مشخص می‌شوند، به کل زنجیره ارزش‌گذاری آنها توجه شود. با وجود این‌که منابع مالی ما محدود است و اگر بخواهیم تولیدات کیفی داشته باشیم باید سرمایه‌گذاری کنیم، این اقدام می‌تواند به بازگشت اقتصاد و کامل کردن زنجیره ارزشی کمک کند. اما این کار ادعای ما نیست و نگاه ما نگاه حداقلی به کار است و به دنبال این هستیم که محصولات ایرانی با مواد و سرمایه ایرانی تولید شود و در طراحی هم نیاز مخاطب ایرانی را شاهد باشیم.

آزاده معیدی کارگردان و صداپیشه انیمیشن پیم و پم نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: در ساخت این انیمیشن اتفاقی که برای من افتاد، این بود که احساس کردم در حوزه خردسال عروسکی نداریم که به صورت غیرمستقیم به کودکان آموزش بدهیم. پس از 15 سال فعالیت در این حوزه می‌دانم که ریتمیک بودن در آموزش غیرمستقیم به بچه‌ها کمک بسیاری می‌کند. سال پیش ضبط این مجموعه انیمیشن به پایان رسید و امسال هم از محصولات آن رونمایی می‌شود. این اتفاق، اتفاق خوبی است و خدا را شکر می‌کنم.

او سپس گفت: فصل اول مجموعه پیم و پم تمام شده است و در حال حاضر درگیر پیش‌تولید فصل دوم این مجموعه هستیم.

حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی نیز در این مراسم در راستای تبلیغ محصولات ایرانی اظهار کرد: اتفاقی که در دنیا می‌افتد این است که اصلی‌ترین کار فرهنگی از طریق کاراکترسازی رخ می‌دهد که کشور ما در این عرصه هنوز حرفی برای گفتن ندارد و محصولی نداریم که در سبک زندگی بچه‌ها کاراکترمحور باشد. بنابراین مستلزم کار جدی و محتوایی در این زمینه هستیم. البته در طراحی کاراکترهای موفق مشکلی نداریم اما بیشتر مشکل ما خروجی و حمایتی است که از آثار نمی‌شود.

او با اشاره به کاراکترهای مطرح دنیا، یادآور شد: به عنوان مثال کاراکتر باب اسفنجی بیش از هشت هزار میلیارد دلار تجاری‌سازی می‌کند. پیش از این نیز ما این حوزه را به کاراکترهای غیرایرانی واگذار کرده بودیم. امیدواریم در حال حاضر این کاراکترسازی در کشور ما ادامه یابد و در این کار فرهنگی موثر باشیم.

امیر مرندی، تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن "اتل متل یه جنگل" نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: این مجموعه انیمیشن محبوب‌ترین سریال انیمیشن سازمان صداوسیما انتخاب شد و در حال حاضر نیز مشغول ساخت پیش‌تولید آن هستیم.

او با اشاره به دشواری‌های ساخت انیمیشن در ایران یادآور شد: تولید 200 دقیقه انیمیشن در کمتر از یک سال بسیار دشوار است و خرسندیم که مجموعه‌سازان «ساختمان استودیو سریال‌های انیمیشنی» سریال‌هایی را تولید کرده است که موفق بوده‌اند و افرادی در این مجموعه فعالیت می‌کنند که میانگین سنی آن‌ها کمتر از 30 سال است و زحمات زیادی برای ساخت این انیمیشن‌ها می‌کشند.

وی سپس توضیح داد: عوامل انیمیشن اتل متل یه جنگل پیش از تولید به تک‌تک مراحل ساخت آن و این‌که روزی از محصولات نوشت‌افزار این مجموعه رونمایی شود، فکر کرده بودیم و از ابتدا کاراکترها با این رویکرد که قرار است محصولات آن‌ها هم ساخته شود، فکر شده بود. به نوعی که حتی این سریال را به چندین شبکه معتبر خارجی هم فروختیم و این اتفاق خوبی برای ما بود.

محمد بحرانی، صداپیشه "جناب‌خان" نیز گفت: کسانی که ساخت کاراکترهای عروسکی را بر عهده دارند واقعا برای آن‌ها از گوشت، پوست، ذهنشان و جانشان مایه می‌گذارند. کسانی که سال‌های سال دیده نشدن را به جان می‌خرند. کار صداپیشگی کردن، مستلزم دیده نشدن است و صداپیشگان، عروسک‌گردانان و طراحان عروسک نیز این دیده نشدن را به جان خریده‌اند و جان و عمر خود را بر روی عروسک‌ها می‌گذارند.

در بخش پایانی این مراسم، خیراندیش طراح کاراکتر انیمیشن‌های تلویزیونی نیز در سخنانی اظهار کرد: یک طراح و عروسک‌گردان واقعا از جان خود در کاراکترهای که طراحی می‌کند، می‌دمد. در کشور، ما انیمیشن‌سازان با دست خالی زمین را می‌کَنیم اما با دل و جان این کار را می‌کنیم و با کشورهای دیگر در زمینه ساخت انیمیشن قابل قیاس نیستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار