عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران باید در دو حوزه دولتی و غیردولتی موضوع میانمار را پیش ببرد.
کد خبر: ۴۹۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 13 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از تسنیم،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  با اشاره به جنایات دولت میانمار نسبت به مسلمانان این کشور اظهار داشت: تنها راه‌حل بین‌المللی این امر از طریق دیوان کیفری بین‌المللی است و این دیوان بدون هر نوع نگاه حاکمیتی خاص فاجعه قتل‌عام مسلمانان میانمار را پیگیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و‌ سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هرگاه یک فاجعه نسل‌کشی در هر کشوری رخ بدهد بالاترین مقام‌های سیاسی آن کشور که عامل موضوع هستند باید برابر کیفرخواست بین‌المللی، دادگاه دیوان کیفری بین‌المللی برای آنها تشکیل شود تا افراد شریک در مسئله مجازات شوند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه دیوان بین‌المللی کیفری باید آن دسته از مسئولان سیاسی و‌ نظامی کشورهایی که در این نسل‌کشی دخیل بودند را احضار کنند عنوان کرد: این احضار جنایتکاران باعث پیشگیری از نسل‌کشی مسلمانان در سایر کشورها می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید در دو حوزه دولتی و غیردولتی موضوع میانمار را پیش ببرد بیان کرد: در حوزه دولتی ایران می‌تواند از طریق شورای امنیت است که ایران کیفرخواست به دیوان بین‌المللی کیفری صادر و پرونده افراد نظامی و سیاسی میانمار را پیگیری کند که می‌تواند کاری پیشگیرانه باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه راهکار مدنی نیز همان است که وکلا و رسانه‌های آزاد نیز کیفرخواستی علیه میانمار به دیوان بین‌المللی کیفری ارائه کنند تا از نسل‌کشی جلوگیری به عمل بیاید گفت: البته ما در یک دنیای غرب مواجه هستیم که این غرب به شدت گرفتار رفتارهای دوگانه است به نحوی که رئیس دولت میانمار که این اقدامات وحشیانه را انجام داده در کشورهای غربی برنده جایزه صلح نوبل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل این رفتارهای دوگانه هر زمانی که در یکی از کشورهای اسلامی  فاجعه‌ای هولناک رخ می‌دهد بقیه کشورهای غربی در محکومیت آن فاجعه رفتار مناسبی از خود نشان نمی‌دهند افزود: کشورهای روسیه و چین نیز به دلیل مشکلات خاص منطقه‌ای خود رغبت لازم را برای میانجیگری در این مشکل ندارند.

فلاحت‌پیشه​ با اشاره به اینکه در این بین تنها کشورهای اسلامی می‌توانند یک فضای مساعدی را در منطقه ایجاد کنند عنوان کرد: البته کشورهای اسلامی نیز به دلیل مشکلات داخلی مناطق خود خیلی نمی‌توانند از حقوق یکدیگر دفاع کنند.

وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه خود برای مسلمانان منطقه اعلام کرده است بیان کرد: البته این کمکهای بشردوستانه باید با برنامه‌ریزی‌ مناسب سعی شود فقط به دست مسلمانان برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی و سوابق تاریخی خود همواره رویکردی برای دفاع از مظلوم داشته است بیان کرد: باید هرگونه کمک به مردم میانمار را باید در قالب سازمان، جمعیت و یا اقدامات مقتضی در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص ورود قوه قضائیه به موضوع میانمار گفت: وقتی مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کردند پیگیری بین‌المللی موضوع را جزء مسائل قرار دادند و باید محاکمه عاملان این جنایت در دیوان بین المللی کیفری هموار و بررسی شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار