یک متخصص تغذیه با تاکید بر ضرورت صرف وعده صبحانه برای دانش‌آموزان جهت یادگیری بهتر و بیشتر دروس، از والدین خواست حساسیت ویژه‌ای بر صرف این وعده داشته باشند.
کد خبر: ۴۹۸۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ 23 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر مهنوش صمدی ، صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی دانست و اظهار کرد: در میان سه وعده غذایی، صبحانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و حذف هر یک از سه وعده اصلی غذایی از جمله صبحانه آسیب‌های متعددی را در پی خواهد داشت.

وی به نقش صبحانه در یادگیری و رشد کودکان اشاره کرد و گفت: در ابتدای صبح که دانش آموزان در کلاس درس حاضر می‌شوند، به انرژی نیاز دارند و صرف صبحانه مهمترین منبع تامین انرژی در ساعات اولیه صبح محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند دقت پایین‌تری در فراگیری درس‌ها داشته و یادگیری ذهنی خوبی در کلاس درس نخواهند داشت.

صمدی بروز چاقی در نوجوانی و جوانی را از مهم‌ترین پیامدهای عدم مصرف صبحانه در سنین کودکی دانست و خاطرنشان کرد: کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در مدرسه از میان وعده‌های غیرمغذی و با ارزش غذایی پایین استفاده می‌کنند که همین امر زمینه ساز چاقی در آنهاست.

وی در ادامه به لزوم مصرف صبحانه در تمامی سنین و با هر وزنی تاکید کرد و افزود: چاقی در کودکان و حتی بزرگسالان دلیل خوبی برای عدم صرف وعده صبحانه نیست و افراد با هر وزنی باید صبحانه بخورند.

صمدی اظهار کرد: صبحانه خوردن در کودکان چاق به رشد قدی آنها کمک کرده و تعدیل وزن آن‌ها را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این که هرسه گروه اصلی قندها، پروتئین ها و چربی‌ها باید در ترکیب غذایی صبحانه باشد، گفت: هرسه گروه موادغذایی باید در صبحانه وجود داشته باشد، زیرا سوخت و ساز بدن در ساعات صبح بیشتر است و نسبت به ناهار و شام مقدار بیشتری از انرژی دریافتی از صبحانه سوخته می‌شود.

این متخصص تغذیه به اهمیت وجود انواع قندها در صبحانه اشاره کرد و گفت: دانش آموزان در ساعات اولیه صبح احتیاج به انرژی برای یادگیری دارند و از آنجایی که سوخت اصلی سلول‌های مغز "قند" است، گنجاندن مواد قندی در صبحانه ضروری است.

وی افزود: ترکیبات قندی مورد استفاده در صبحانه باید شامل قندهای ساده نظیر مربا، عسل، خرما یا میوه‌ها و شامل قندهای پیچیده مثل نان باشد.

صمدی با بیان اینکه پروتئین‌ها نقش کلیدی در رشد کودک دارند، گفت: با توجه به لزوم مصرف پروتئین‌ها در وعده صبحانه و قرارگیری فصل مدارس در روزهای سرد سال، بهتر است علاوه بر پنیر، حبوبات و غذاهایی مثل عدسی مصرف شود.

وی در خصوص لزوم مصرف چربی در وعده صبحانه، اظهار کرد: مصرف انواع چربی‌ها در صبحانه بخصوص برای کودکانی که وزن گیری کمی دارند، توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه در پایان شاغل بودن والدین را از عوامل بی‌توجهی به مصرف صبحانه در دانش آموزان دانست و تاکید کرد: با توجه به مخرب بودن آثار عدم مصرف صبحانه، والدین نباید تحت هیچ شرایطی این وعده را از وعده‌های غذایی خود حذف کنند و باید به همراه فرزندان خود صبحانه مصرف کنند
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار