دانشیار گروه‌های اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: توسعه زیرساخت‌های سخت و نرم می‌تواند ضریب جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را برای استان افزایش داده و قابلیت و انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاران را به‌وجود آورد.
کد خبر: ۵۰۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 10 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از فارس،سهراب دل انگیزان اظهار داشت: استان کرمانشاه یکی از گستره‌های ایران زمین از دیرباز مورد توجه گروه‌های انسانی و حکومت‌ها به واسطه مکان ارزشمند و استراتژیک آن بوده است.

دانشیار گروه‌های اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: این منطقه در طول تاریخ همواره دستخوش مبارزات و جنگ‌هایی بوده است که دشمنان ایران زمین به منظور طمع به این آب و خاک مقدس بر علیه آن شروع کرده‌اند و مردمان و ساکنان آن همیشه در دلاوری و جنگاوری به گونه‌ای زبان‌زد بوده‌اند که پهلوان کمترین صفتی است که تاریخ برای کرمانشاهیان برگزیده و لشگریان سپاه ایرانی همیشه از سپاهیان جان بر کف و وفادار کرمانشاهی فشرده بوده است.

وی افزود: هرچند در کوران حوادث این انبار غله کشور در دوران بحران قحطی سال‌های 1280، در سال‌های اخیر خود به وارد کننده محصولات زراعی و کشاورزی عدیده ای بدل شده است، ولی ارزش‌های نهفته این سرزمین همچنان برای ایران و ایرانی مهم و زبانزد است.

دل‌انگیزان توسعه این استان را در گرو توسعه زیرساخت‌ها دانست و گفت: زیرساخت‌های سخت و نرمی که بتوانند ضریب جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را برای استان افزایش داده و قابلیت و انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاران را به‌وجود آورد باید توسعه یابد.

وی به راه‌آهن کرمانشاه به عنوان یک از زیرساخت‌های مهم و سخت در حوزه حمل و نقل و دسترسی اشاره و بیان کرد: راه‌آهن کرمانشاه اگر چه در سال‌هایی که باید، ساخته نشد ولی امسال حداقل این که ریل‌گذاری آن به اتمام رسیده و در صورت پاس شدن سایر الزامات سخت و نرم آن شاید بتواند در سال‌های بعد خدمات حمل و نقل کالا و مسافر را به مردم محروم ولی شایسته این سرزمین تقدیم کند.

وی با بیان اینکه اثرات توسعه‌ای این زیرساخت بسیار مهم و قابل ذکر است، اضافه کرد: این اثرات مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند به عنوان عامل فشار و تحرک‌دهنده درونی برای رشد عمل کند و علاوه بر رشد و تقویت خود روی سایر بخش‌های اقتصادی استان اثرات شتاب‌دهندگی برجای گذارد.

به گفته دل‌انگیزان، دسترسی بهتر به بازارهای تامین مواد اولیه و فروش محصول، امکان جابجایی حجم بیشتری بار و مسافر با انرژی و هزینه‌ای کمتر، امکان ایجاد اشتغال مستقیم و زمینه توسعه اشتغال غیرمستقیم، امکان ایجاد ارزش افزوده مستقیم بخش حمل و نقل و اثر مثبت به تولید ارزش افزوده سایر بخش‌های دیگر، گسترش زیرساخت‌های جذاب و افزایش ضریب جذب‌کنندگی تکنولوژی و سرمایه‌گذاری استان، کاهش هزینه‌های حمل و نقل برای تولید کنندگان و بازرگانان استان، امکان سامان‌دهی مرسوله‌های خیلی بزرگ‌تر در قالب یک بارنامه‌(بهره‌وری بالاتر) در کنار بروکراسی کمتر و سرعت بیشتر، امکان وصل شدن استان به کشور عراق و تبادل با بازارهای بین‌المللی دیگر، ایجاد شرایط استفاده کمتر از کامیون و اتوبوس برای حمل و نقل و از آن طریق کاهش آلودگی هوا و ضایعات لاستیک اتومبیل و حفظ بیشتر محیط‌زیست، حداقل اثراتی راه‌اندازی کامل راه‌آهن کرمانشاه و البته امتداد آن تا مرز و وصل شدن آن به راه‌آهن عراق است.


منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار