فوق تخصص غدد متابولیسم اطفال در کرمانشاه مهم‌ترین نشانه سلامت کودک را رشد و تکامل مطلوب او دانست و گفت: بهترین راه برای تخمین کفایت شیر مادر و مناسب بودن تغذیه شیرخوار، استفاده از کارت پایش رشد است.
کد خبر: ۵۰۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ 10 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از فارس، محمود قاسمی ، اظهار داشت: هر یک از کودکان یک تا 2 ساله الگوی رشد خاص خود را دارند و نباید با الگوی رشد سایر کودکان مقایسه شوند.

وی مهم‌ترین نشانه سلامت کودک را رشد و تکامل مطلوب او دانست و گفت: بهترین راه برای تخمین کفایت شیر مادر و مناسب بودن تغذیه شیرخوار، استفاده از کارت پایش رشد است.

این فوق تخصص غدد متابولیسم اطفال با اشاره به اینکه در اشتها و رشد هر کودک معمولا نوساناتی مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: کودکان گاهی از اشتها و رشد بیشتری برخوردارند و برخی اوقات اشتهای خوبی ندارند و اگر مادران از این تغییرات اشتها و رشد با خبر باشند نگرانی و جدالی در مورد غذا خوردن کودک بوجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه متناسب با میزان رشد خوب کودکان و مراحل تکامل مناسب آنان نیاز به مواد مغذی نیز تغییر می‌کند عواملی مانند حرکت‌، بازی‌، فعالیت و اندازه بدن کودک‌، سوخت و ساز معمولی بدن‌، وضع سلامت یا بیماری کودک را از جمله معیارهای نیاز تغذیه‌ای او  برشمرد و افزود: بنابر این مواد غذایی که در اختیار کودک قرار می‌گیرد باید به گونه‌ای باشد که سرعت رشد جسمی، رشد سریع مغز و افزایش تعداد سلول‌های آن، تکامل سیستم ایمنی، فعالیت فیزیکی و ترمیم سریع بافت‌ها و جبران آنچه در جریان بیماری از دست می‌روند را تأمین می‌کند.

‌قاسمی در ادامه سریع‌ترین مرحله رشد کودک را‌، دوران شیرخواری دانست و تصریح کرد: نیازهای تغذیه‌ای شیرخواران و کودکان نه تنها در سنین مختلف متفاوت است بلکه با بزرگسالان نیز تفاوت‌های زیادی دارد‌، لذا نوع غذاهایی که تأمین کننده این نیازها هستند باید هماهنگ با رشد و تکامل طبیعی و جسمانی و گروه سنی آنان باشد.

وی همچنین در خصوص کودکان نوپا با اعلام اینکه در سال دوم زندگی رشد فیزیکی یعنی افزایش قد و وزن کودک قدری کندتر از سال اول زندگی است،گفت: کودک در سال دوم حدود 2.5 کیلوگرم به وزن و تقریبا 12 سانتیمتر به طول قدش اضافه می‌شود، اما تکامل مغزی و حرکتی در این فاصله زمانی زیاد است به‌طوری که مغز کودک تا پایان 2 سالگی سریع‌ترین دوران رشد خود را پشت سر می‌گذارد‌.

 قاسمی در پایان، اظهار داشت: فرم بدن این کودکان نسبت به یک سالگی تغییر فاحشی پیدا می‌کند و بسیاری از چربی‌های بدن به ویژه در نواحی پشت‌، سرین و پاها از بین می‌روند در نتیجه ماهیچه‌ها محکم تر و قوی‌تر شده و استخوان پاها کشیده‌تر می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار