بسیاری از بیماران دارای کلیه سنگ‌ ساز هنوز به این دیدگاه قدیمی معتقدند که مصرف لبنیات، سنگ‌ سازی آنان را تشدید می‌کند اما متخصصان و جراحان کلیه این تصور را کاملا نادرست و حتی معکوس می دانند.
کد خبر: ۵۰۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ 11 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایرنا،دکتر حسین عبدی، متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری (اورولوژیست) گفت: با توجه به شایع بودن پوکی استخوان به ویژه در زنان در دوران یائسگی، بیمارانی که دچار سنگ کلیه و مجاری ادراری هستند بهتر است لبنیات را در حد متعارف مصرف کنند و دستکم روزانه یک یا 2 لیوان شیر بنوشند زیرا پوکی استخوان از بیماری سنگ ادراری مهمتر است.

او اضافه کرد: همچنین پوکی استخوان ممکن است به تشکیل سنگ ساز بودن کمک کنند زیرا مصرف اندک کلسیم باعث جذب بیشتر اگزالات در دستگاه گوارش می‌شود که تشدید سنگ سازی را به دنبال خواهد داشت.

این متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری به همه مردم به ویژه بیماران دارای کلیه و مجاری اداری سنگ‌ ساز توصیه کرد که مایعات را به اندازه کافی مصرف کنند طوری که رنگ ادرار آنها به صورت شفاف در بیاید.

او کاهش مصرف نمک را از دیگر نکات مهم برای بیماران سنگ ساز دانست و به آنها تاکید کرد: مواد پروتئینی به ویژه پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز و تخم مرغ را در حد متعارف مصرف کنند و خوراک آنها طی شبانه روز بیش از یک قوطی کبریت نشود زیرا مصرف زیاد مواد پروتئینی باعث تشدید سنگ سازی می شود.

آنچنان که عبدی گفت، سنگ های ادراری، بیماری پروستات در مردان و عفونت های ادراری در زنان از شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با کلیه و مجاری ادراری در استان کرمانشاه است.

سن سنگ سازی معمولا از 38 سالگی شروع می شود اما در افرادی که در خانواده خود سابقه سنگ سازی دارند، این سن 34 سالگی است.

ایران دارای بالاترین آمار سنگ سازی کلیه در دنیا است و حدود هشت درصد از ایرانی ها یا سنگ دارند یا سابقه سنگ سازی داشته اند.

براسا‌س آمار انجمن اورولوژی ایران، سالانه 69 هزار و 600 نفر به تعداد بیماران دارای کلیه سنگ ساز در ایران اضافه می شود.

سید امیر محسن ضیایی، رئیس بیستمین کنگره اورولوژی ایران خرداد 96 گفت: استان های کردستان و کرمانشاه بیشترین آمار مبتلایان به سنگ کلیه را دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار