نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: وزیر امور خارجه فرانسه گفته حضور ایران در سوریه از طریق حزب‌الله و پاسداران باید مورد بازخواست قرار بگیرد که این کلمه بازخواست بسیار گستاخانه است، حضور مستشاری ایران در کشورهای منطقه کاملاً قانونی است.
کد خبر: ۵۱۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 17 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از فارس،آیت‌الله محمود محمدی‌عراقی ، با اشاره به اینکه خبرگزاری فرانسه در گفت‌و‌گویی با وزیر خارجه فرانسه موضوعاتی در مورد ایران را 
منتشر کرده است، اظهار داشت: خبرگزاری صدا و سیمای کشورمان این گفت‌وگو را منتشرکرده که براساس ترجمه‌ای که صورت گرفته، مطالبی گفته شده که جای تاسف دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مسؤولان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جا دارد که اعتراض شدید خود را نسبت به این موضوع اعلام کنند و بنابر مطلبی که به نقل از خبرگزاری فرانسه منتشر شده، قرار است وزیر خارجه این کشور طی روزهای آینده به ایران سفر کند و اگر در آستانه سفر به کشورمان این موضع‌گیری انجام گرفته باشد، جای تامل دارد.

وی یادآور شد: وزیر امور خارجه فرانسه در مورد حضور ایران در سوریه، مسائل موشکی کشورمان که مبتنی بر دفاع از آب و خاک و حریم کشورمان است، اظهارنظر نسنجیده‌ای کرده و در مورد سیاست منطقه‌ای نیز گفته حضور ایران در سوریه از طریق حزب‌الله و پاسداران باید مورد بازخواست قرار بگیرد که این کلمه بازخواست بسیار گستاخانه است.

محمدی‌عراقی اضافه کرد: مقامات فرانسه در مورد حضور ایران در سوریه چه حقی دارند که‌ تصمیم بگیرند و مگر فرانسه قیم مردم سوریه است؟ حضور مستشاری ایران در کشورهای منطقه کاملاً قانونی است و برخلاف غربی‌ها قانونی و به درخواست دولت و ملت سوریه، عراق و... انجام گرفته است.

وی به نقش ایران در مقابله با تروریست‌ها اشاره و بیان کرد: اگر نقش ایران نبود، تروریست‌ها الان در دمشق و بغداد حکومت می‌کردند و فریاد این افراد بلند شد و آمریکا کمک نکرد و ایران بود که‌ با حضور مستشاری خویش از اشغال سوریه و بغداد توسط تروریست‌ها جلوگیری کرد و غربی‌ها شعار مبارزه با تروریست سر می‌دهند و از ایران تصویری نادرست ترسیم کرده‌اند و گستاخی صورت گرفته پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری افزود: در مورد سیاست‌های دفاعی و موشک‌های ایران صحبت‌هایی صورت گرفته است توسط وزیر خارجه فرانسه و اگر ترجمه صورت گرفته صحیح باشد، بسیار بی‌ادبانه است که پس از ترامپ نوبت به وی رسیده است.

وی اضافه کرد: فرانسوی‌ها با رفتار غیرصادقانه در قالب حمایت از برجام از دولت ترامپ حمایت می‌کنند و با وجود درهای بازی که دولت روحانی به فرانسوی‌ها نشان داد و پس از تامین منافع‌اشان، چنین صحبت‌هایی را انجام داده‌اند.

محمدی‌عراقی خاطرنشان کرد: در مورد برجام هم اظهارنظر صورت گرفته نقطه مقابل صحبت‌های روحانی است و اگر وزیر خارجه فرانسه عذرخواهی نکند، سفر وی یا باید لغو شود و یا از طرف دولت به تعویق بیافتد، زیرا باید در مورد صحبت‌هایی که کرده توضیح بدهد، وگرنه عزت مردم ایران خدشه‌دار می‌شود.

وی ادامه داد: دوران استعمار و برخورد قیم‌مآبانه با ملت‌های مستقل دنیا سپری شده است و ملت ایران که در مقابل ابرقدرتی همچون آمریکا ایستاده، این صحبت را تحمل نمی‌کند.

محمدی‌عراقی با بیان اینکه ادب دیپلماتیک اقتضا می‌کند لااقل در آستانه سفر به ایران احترام میزبان نگه‌داشته شود، گفت: فرانسوی‌ها انگار در حال و هوای گذشته هستند و توجه ندارند با چه ملتی روبه‌رو هستند و اگر دولت موضع مقتدر نگیرد، خطای بزرگی مرتکب شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری افزود: مسؤولان ارشد کشور قطعاً موضع می‌گیرند، امثال شهید حججی‌ها برای دفاع از مردم جان خود را فدا کردند و اگر وزیرخارجه و دولت فرانسه نگران مسائل منطقه و سوریه هستند و دلسوزی می‌کنند، بهتر است از قدرت‌های دنیا بازخواست کنند که بدون اجازه دولت و ملت سوریه، عراق و... در آن کشورها حضور دارند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار