طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط نرخ رشد جمعیت سالانه استان همدان منفی ۰.۲۳ درصد است و در حقیقت در این حوزه استان همدان از آخر به رتبه اول دست‌یافته است.
کد خبر: ۵۱۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ 26 October 2017
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان همدان با عدد منفی ۰.۲۳ درصد رکورددار نرخ رشد جمعیت منفی در بین استان‌های کشور است که این امر می‌تواند زنگ هشداری برای مردم و مسئولان باشد.

به گزارش مهر؛ نرخ رشد جمعیت ایران بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ معادل ۱.۲۴ درصد گزارش‌شده که در این گزارش استان‌های خراسان جنوبی با ۳.۰۲ درصد، هرمزگان با ۲.۳۹ درصد و البرز با ۲.۳۷درصد بیشترین رشد جمعیت را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین از مجموع ۳۱ استان کشور، تنها ۶ استان بیش از ۲ درصد رشد جمعیت دارند و ۱۳ استان کشور بین یک تا ۱.۹۹ درصد و ۱۰ استان کشور نیز رشد زیر یک درصد دارند و ۲ استان کشور هم دارای رشد منفی هستند که یکی از این دو استان، همدان است.

همدان؛ از آخر اول شد

طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط نرخ رشد جمعیت سالانه استان همدان منفی ۰.۲۳ درصد است و در حقیقت در این حوزه استان همدان از آخر به رتبه اول دست‌یافته است.

در همین خصوص مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه روند رو به کاهش جمعیت استان همدان نباید نادیده گرفته شود، اظهار داشت: همدان یکی از دو استان اول کشور در خصوص کاهش جمعیت است.

محمود علی پور بابیان اینکه آمار ولادت در فامنین و قهاوند رشد مثبت داشته ولی در دیگر شهرستان‌ها این آمار منفی است و همدان با ۱۰.۸ و نهاوند با ۱۰ درصد رشد منفی بیشترین میزان کاهش موالید را دارند، گفت: ۱۶۵ هزار ولادت و ۵۷ هزار واقعه فوت از سال ۹۰ تا ۹۵ در استان همدان ثبت شده که با وجود تفاضل ۱۰۸ هزار نفری بین موالید و مرگ و میر، کاهش آمار جمعیت در همدان محسوس است.

علیپور افزود: طبق آمار سرشماری نفوس مسکن سال ۹۵ حدود ۷۴ درصد جمعیت کشور شهری و بقیه روستانشین هستند ولی این آمار در استان همدان ۶۳.۱ درصد شهرنشین را شامل می‌شود که در این ارتباط همدان رتبه ۲۳ کشور را دارد.

همدان جوانترین جمعیت کشور را دارد

وی با بیان اینکه همدان جوانترین جمعیت کشور را دارد، اضافه کرد: متناسب با تعریف گروه سنی جامعه فعال می‌توان عنوان کرد که هم اینک ۷۰.۱ درصد جمعیت همدان جوان هستند.

وی با بیان اینکه نرخ شهرنشینی در استان همدان رو به افزایش است، عنوان کرد: آمار ولادت در شهرها ۴.۹ درصد و در روستاها ۱۴ درصد کاهش داشته و طبق آمارهای موجود به طور متوسط هر چهار ساعت یک نوزاد در استان همدان متولد می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال همدان ادامه داد: آمار ولادت بر حسب سن مادران نشان می‌دهد که سن ازدواج افزایش داشته و مادران بین ۲۵ تا ۲۹ سال با ۳۰ درصد بیشترین سهم را در این زمینه دارند.

تیمی از اساتید جمعیت شناسی سه استان همدان، تهران و یزد با همکاری بنیاد نخبگان این استان در حال انجام طرح مطالعاتی در خصوص دلایل کاهش جمعیت هستند
وی اضافه کرد: با توجه به پایین بودن نرخ رشد جمعیت در استان همدان تیمی از اساتید جمعیت شناسی سه استان همدان، تهران و یزد با همکاری بنیاد نخبگان این استان در حال انجام طرح مطالعاتی هستند.

وی بیان کرد: وظیفه این تیم علمی تنها بررسی علل و عوامل کاهش جمعیت در همدان نیست بلکه باید راهکارهای علمی برای جلوگیری یا توقف کاهش جمعیت ارائه دهند.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان گفت: استان همدان با وجود قابلیت ها و ظرفیت های بالا نباید با کاهش جمعیت مواجه شود و رویه فعلی کاهش جمعیت نگران کننده است.

وی در خصوص آمار ولادت و زاد و ولد در ۷ ماهه امسال گفت: ۱۹ هزار و ۱۱۵ واقعه ولادت در استان همدان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

روند کاهش جمعیت در روستاهای استان همدان سرعت بیشتری دارد

وی بابیان اینکه روند کاهش جمعیت در روستاهای استان همدان سرعت بیشتری دارد، گفت: میزان مرگ و میر در روستاها نسبت به مدت مشابه ۱.۳ درصد افزایش را نشان می دهد که شاید علت اصلی آن سالمند بودن جمعیت روستاها باشد.

وی در خصوص علل کاهش ولادت در این مدت اضافه کرد: گرایش زوجین به تک‌فرزندی، افزایش سن ازدواج، دیرفرزندآوری زوجین، افزایش سن باروری و مهاجرت از همدان از جمله عوامل کاهش ولادت در شهرستان همدان است.

۱۳۱ هزار و ۵۲۸ نفر از جمعیت استان همدان مهاجرت کرده‌اند

معاون استاندار همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه متاسفانه به رغم همه قابلیت‌هایی که استان همدان در ابعاد مختلف دارد جمعیت این استان در حال کاهش است، گفت: براساس نتایج سرشماری نفوس مسکن ۱۳۱ هزار و ۵۲۸ نفر از جمعیت استان همدان مهاجرت کرده‌اند.

محمد ابراهیم الهی تبار عنوان کرد: عواملی مانند کاهش فرزندآوری، افزایش سن ازدواج، گسترش زندگی مجردی و تلاش برای کسب فرصت‌های شغلی در افزایش مهاجرت و کاهش نرخ جمعیت مؤثر بوده است.

محمدابراهیم الهی تبار خواستار کار پژوهشی در رابطه با سیاست‌های راهبردی جمعیت در استان همدان شد و افزود: شاخص‌ها و زیرساخت‌های توسعه‌ای در استان افزایش داشته است اما همچنان با چالش کاهش جمعیت مواجه هستیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان بیان کرد: بر اساس آمار رسمی نرخ بیکاری در استان همدان پایین است اما باید چرایی مشکل کمبود جمعیت در این شرایط مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید در راستای ماندگاری جمعیت در استان طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه دهند تا بتوانیم جمعیت را در استان همدان حفظ کنیم.

میزان مهاجرت از استان همدان در ۵  سال گذشته به قدری بالا است که گویا یک شهرستان از استان همدان حذف شده است
الهی تبار با بیان اینکه همدان بیشترین نرخ کاهش جمعیت را در کشور به خود اختصاص داده و میزان مهاجرت از استان همدان در ۵  سال گذشته به قدری بالا است که گویا یک شهرستان از استان همدان حذف شده است، گفت: حفظ نکردن منابع خدادادی در روستاها در سال‌های گذشته روستائیان را دچار مشکل بیکاری و سپس مهاجرت کرده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان باتاکید براینکه مسائل مالی، شغلی و اقتصادی نقشی در مهاجرت مردم ندارد بلکه مسائل دیگری در این موضوع دخیل هستند، گفت: در موضوع مهاجرت افراد از همدان، موارد زیادی دست به دست هم داده‌اند که این مسائل باید برسی شود.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه متأسفانه معضل کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور محسوس است، گفت: باید دستگاه های متولی امرعلت این کاهش نرخ رشد جمعیت را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند.

اسدالله ربانی گفت: در ۷ شهرستان استان همدان در ۶ ماهه نخست سال جاری طبق آمار نسبت به سال گذشته با افزایش زاد و ولد همراه بودیم و آمار طلاق نیز در استان ۴ درصد کاهش داشته اما با کاهش نرخ رشد جمعیت روبرو شده ایم که جای سئوال دارد.

متأسفانه از سال ۸۵ به بعد نرخ رشد جمعیت در کشور روند کاهشی به خود گرفته است

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان افزود: در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته، نرخ رشد جمعیت یک روال طبیعی دارد اما متأسفانه از سال ۸۵ به بعد نرخ رشد جمعیت در کشور روند کاهشی به خود گرفته است.

ربانی بابیان اینکه کارشناسان یکی از علل کاهش جمعیت را مهاجرت می دانند که این موضوع در استان همدان فراگیرتر است، گفت: توجه کمتر به فرزندآوری، ازدواج دیرهنگام و بیکاری موجود هم می تواند از عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت استان باشد.

براساس بررسی دهه شصتی‌ها بیش از هر چیزی از هرم جمعیتی ایران نالانند تاجایی که افزایش جمعیت این نسل و تقاضای بالای جمعیت آنان، باعث شد تا سیاست‌های کنترل جمعیتی در ایران جدی گرفته شود و رخدادی را شاهد باشیم که اکنون به گواهی نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ به تهدیدی برای آینده جمعیتی ایران تبدیل شده است.

پرواضح است که سیاستهای کنترل نرخ رشد اثرگذار بوده، اما نباید از تاثیر اساسی سایر متغیرها گذشت چراکه بیکاری بالا در قشر جوان، یا اشتغال جوانان در مشاغل کم درآمد، یا تغییر اولویت آنان به ادامه تحصیل موجب عقب افتادن ازدواج و افزایش سن ازدواج شده که بدیهی است زاد و ولد را کاهش می دهد.

از سوی دیگر کاهش قبح طلاق و از بین رفتن تقدس ازدواج و خانواده و مهاجرت جوانان برخی دیگر از مسائل هستند که مردم تنها مسئولین را مسئول اصلاح آن می دانند و تا زمان از این دیرتر نشده باید فکر چاره بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار