مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با بیان اینکه گازمنوکسید کربن بی رنگ و بی بو است، گفت: وجود این گار می‌تواند در محیط بین یک ساعت تا نهایت هشت ساعت منجر به مسومیت و مرگ افراد شود.
کد خبر: ۵۲۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ 22 November 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر اَرتین کمالی ، با بیان اینکه گاز منوکسیدکربن از احتراق نامناسب هر نوع وسیله احتراقی ایجاد می‌شود، گفت: هر نوع وسیله احتراقی از جمله آب گرم‌کن  و بخاری در صورت عدم اکسیژن‌رسانی مناسب و یا عدم خروج گازهای احتراقی می‌تواند به منبع تولید گاز منوکسیدکربن تبدیل شود.

وی افزود: تولید گاز منوکسیدکربن بویژه در محیط‌های بسته می‌تواند خطراتی از جمله مسمومیت داشته و در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

کمالی تصریح کرد: گاز منوکسیدکربن 100 تا 200 برابر اکسیژن تمایل بیشتری برای اتصال با هموگلوبین دارد و بر همین اساس وجود آن در محیط موجب می شود اکسیژن نتواند به هموگلوبین متصل شود و در این شرایط فرد دچار مشکل تنفسی می‌شود.

وی افزود: در گام اول فرد دچار مسمومیت شده و چنانچه میزان منوکسیدکربن در محیط بالا باشد امکان فوت فرد وجود دارد.

کمالی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاز منوکسید کربن علامت خاصی نداشته و بی رنگ و بی بو است.

وی افزود: بسته به سن فرد، وضعیت جسمانی، بیماری زمینه‌ای، فاصله از منبع احتراق و میزان استنشاق گاز، بین یک ساعت تا هشت ساعت امکان مسمومیت شدید فرد و مرگ با گاز منوکسید کربن وجود دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه سردرد، ضعف و بیحالی را از جمله علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بیان کرد و افزود: متاسفانه این علائم در بسیاری موارد با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته می‌شود و افراد توجهی به آن ندارند.

وی افزود: در همین راستا توصیه می‌شود افراد چنانچه در محیطی که وسیله احتراقی وجود دارد دچار این علائم شدند، حتما خود را به فضای باز رسانده و در و پنجره‌ها را باز کنند.

کمالی به اسکان زلزله زدگان در چادر اشاره کرد و افزود: از آنجا که زلزله زدگان به دلیل برودت هوا از وسایل گرمایشی در چادر استفاده می‌کنند، با توجه به فضای اندک چادر توصیه می‌شود حتمال گوشه ای از چادر را برای جریان هوا باز بگذارند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود در صورتی که علائمی مشابه علائم سرماخوردگی پیدا کردند حتما از چادر بیرون آمده و گوشه‌ای از چادر را باز بگذارند و به شدت مراقب احتراق وسیله گرمایشی خود باشند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار