مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه زلزله اخیر تاثیر متفاوتی بر روی منابع آبی استان داشته است، گفت: تغییرات عمدتا کیفی بوده و تا زمانی‌که پس لرزه داریم ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۵۳۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳ 01 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،کیاست امیریان، اظهار کرد: زمین لرزه بزرگ اخیر تاثیرات متفاوتی بر روی منابع آبی استان داشت و اثر آن برای همه چشمه‌ها، چاه‌ها و سراب ها یکسان نبود.

وی با بیان اینکه این تغییرات به شدت لرزه، ماهیت منابع آب ونوع زمین مناطق مختلف بستگی داشت، افزود: برای مثال در سراب گرم که منبع تامین آب چند شهر ما بود تغییر چندانی در آبدهی نداشتیم، اما کیفیت آب پایین آمد و مدتی گل آلودگی آب را حتی تا میزان هزار NTU هم داشتیم که اندازه استاندارد آن پنج NTU است.

به گفته این مسئول، افزایش کدورت یکی از مشکلات اصلی ناشی از زلزله بود که شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب را تحت تاثیر قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه عنوان کرد: حتی سراب هرسین که از محل زلزله هم مقداری دورتر بود دچار کدورت شد و برای مدتی گل آلود بود، اما تغییری در دبی آب آن ایجاد نشد.

امیریان ادامه داد: البته چشمه‌هایی هم در سرپل ذهاب داشتیم که ماهیت آنها آبرفتی بود و تغییر چندانی در دبی و کیفیت آب این چشمه‌ها ایجاد نشد.

به گفته امیریان تاثیر زلزله بر همه منابع آبی یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما زلزله به طور معمول می‌تواند باعث افزایش و یا کاهش دبی منابع آبی شود و برخی چشمه‌ها را خشک کند و دبی آب برخی را بالا ببرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اظهار کرد: در مجموع این زلزله سراب‌های مهم غرب استان را تحت تاثیر قرار داد که عمده تاثیر آن نیز کیفی بود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در خصوص زمان ماندگاری این تاثیرات نیز خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که پس‌لرزه‌ها با بزرگی سه تا چهار ریشتر ادامه دارد همچنان منابع آبی تحت تاثیر قرار خواهد داشت و پس از آن به شرایط عادی بر می‌گردد.

امیریان در خصوص وضعیت تغییرات آب در چاه‌های کشاورزی نیز عنوان کرد: کارشناسان ما و جهاد کشاورزی در حال بررسی وضعیت چاه‌های کشاورزی هستند تا اگر مشکلی ناشی از زلزله ایجاد شده مشخص شود. 


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار