کرمانشاه- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: فرقه اسماعیلیه طوفان بزرگی را برای غبار آلود کردن شخصیت رازی به پا کردند اما این گرد و غبار شخصیت بزرگ رازی را به حاشیه نبرد.
کد خبر: ۵۳۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 12 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر، حسن بلخاری امروز سه شنبه در همایش بین المللی بزرگداشت محمدبن زکریای رازی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، ضمن تسلیت به خانواده های داغدار زلزله اخیر کرمانشاه اظهار داشت: در این همایش قصد دارم به وجه غیر پزشکی و غیر شیمیایی رازی بپردازم.

وی گفت: فرقه اسماعیلیه طوفان بزرگی را برای غبار آلود کردن شخصیت رازی به پا کردند اما این گرد و غبار شخصیت بزرگ رازی را به حاشیه نبرد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور یادآور شد: شیخ صدوق نام کتاب من لا یحضر الفقیه را از روی کتاب من لا یحضرالطبیب رازی انتخاب کرده، فرد محتاطی مانند شیخ صدوق امکان ندارد که نام کتاب یک ملحد را برای کتاب حدیثی خود انتخاب کند.

وی در ادامه درباره شبهات ملحد دانستن رازی توضیحاتی را ارائه داد و خاطر نشان کرد: یک علت عظیم در مورد رازی به عقل و خرد بود و گوهر تمدن و دیانت ما در عقلانیت خلاصه می شود و اگر از عقل فاصله بگیریم ملحد خواهیم شد.

بلخاری تصریح کرد: دومین مساله نفی خرافاتی بود که در ادیان مختلف نقد می کرد و همین باعث شد برای نشان دادن چهره ای ضد انبیایی و ملحد از او نام ببرند.

وی همچنین اذعان داشت: در دادگاه انصاف رقیب نمی تواند قاضی باشد اما متاسفانه در جهان اسلام از بدشانسی رازی رقبا داوران عرصه بودند و همین سبب مشوش شدن چهره رازی در آن زمان شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور بیان داشت: شان فرهنگی و شخصیت رازی بر شان پزشکی شخصیت او غالب است.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار