معاون کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به خدمات زکریای رازی در علوم مختلف گفت: حدود ۱۰ قرن ایران مکتب دار علم در جهان بوده است.
کد خبر: ۵۳۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 12 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر، محمد رضا شمس اردکانی امروز سه شنبه در همایش بین المللی بزرگداشت محمدبن زکریای رازی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، ابراز داشت: حدود ۱۰ قرن ایران سرآمد دانشجویان علم در جهان بوده و نزدیک به ۷ قرن کتاب قانون ابوعلی سینا در دانشگاههای غرب تدریس شده است.

معاون کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: کتاب "الحاوی" رازی یکی از بزرگترین کتابهاست که به ۳ زبان ازجمله عبری ترجمه شده است و سابقه علم و تمدن در ایران به قبل از اسلام برمی گردد.

شمس اردکانی یادآور شد: در علوم ایران اسلامی رشته پزشکی به این دلیل مورد توجه قرار گرفت که روح الهی و پزشکی بیشتر مشهود بود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ سال ایران اسلامی مکتب دار علم بوده است، افزود: زکریای رازی اولین کسی بود که علم کیمیا را تبدیل به علم شیمی کرد. به همین دلیل پدر علم شیمی نام گرفت.

شمس اردکانی تصریح کرد: علم شیمی را به دلیل دخالت داشتن در تمام علوم مختلف می توان زیربنای همه علوم دانست.

وی به دستاوردهای علم شیمی اشاره کرد و گفت: زکریای رازی روکش قرص ها و نخ بخیه را برای اولین بار اختراع کرد.

وی در پایان گفت: قرار بود در این مراسم دکتر علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری حضور داشته باشد اما به دلیل پاره ای کارهای پیش بینی نشده نتوانستند امروز حضور یابند ولی امیدواریم تا پایان این همایش دو روزه این امر محقق شود.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار