یک عضو انجمن تغذیه و رژیم درمانی کرمانشاه با تاکید بر رعایت بهداشت موادغذایی برای جلوگیری از التهابات روده ای در کودکان گفت: با توجه به شرایط مناطق زلزله زده باید تمهیداتی برای تهیه غذاهای مکملی همچون سوپ و آش برای کودکان کم تر از 2 سال ایجاد شود.
کد خبر: ۵۳۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱ 12 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایرنا بهزاد بابایی  با بیان اینکه قرارگیری در شرایط بحران در تغییر دریافت موادغذایی حادثه دیدگان موثر است، گفت: کودکان یکی از گروه های آسیب پذیر در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: بدیهی است که تغذیه کودکان شیرخوار تا 6 ماهگی و یک سالگی به شیر مادر وابسته است و مشخص است که اکثر مادران این کودکان با استرس و اضطراب پس از سانحه مواجه می شوند و از همین رو کیفیت و کمیت شیر آنان دستخوش تغییر و اختلال می شود.

**کاهش وزن و قد 2 شاخص بررسی سوء تغذیه در کودکان زلزله زده

این عضو انجمن تغذیه استان کرمانشاه با بیان اینکه کاهش قد و وزن 2 شاخص اصلی بررسی رشد در کودک است، ادامه داد: پایش وزن کودکان مهم ترین اقدام و بررسی کوتاه مدت وضعیت رشد کودک در مناطق زلزله زده است تا مشخص شود وزن و قد کودک در مقایسه با قبل از زلزله چه تغییراتی داشته که کاهش آن نشان دهنده سوء تغذیه در آنان است.

به گفته این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، تمهیداتی برای ایجاد شرایط پخت غذا و تهیه لوازم اولیه برای تهیه غذای کودکان کم تر از 2 سال اولویت دارد چرا که کودکان از 6 ماهگی به بعد نیازمند دریافت غذاهای تکمیلی هستند.

بابایی گفت: هرچند تهیه غذاهای تکمیلی همانند کنسرو در حالت عادی برای کودکان توصیه نمی شود ولی این مواد در شرایط بحران برای این مناطق اولویت دارد.

وی ادامه داد: انواع حبوبات، جو، برنج، روغن مایع، سبزیجات خشک به همراه گوشت باید در دسترس خانواده های زلزله زده برای کودکان کم تر از 2 سال قرار گیرد تا بتوان به صورت سوپ به مصرف کودکان برسد.

**آبمیوه پاکتی به مناطق زلزله زده ارسال نکنید

به گفته بابایی، تغذیه کودکان بالای 2 سال در مناطق زلزله زده آسانتر است چرا که می توانند از اکثر موادغذایی که در اختیار بزرگسالان قرار می گیرد استفاده کنند که بهداشت مصرف این مواد برای جلوگیری از آلودگی روده ای در آنان اهمیت دوچندان دارد.


وی با تاکید براینکه با بهتر شدن روند وضعیت موجود می شود از غذاهای معمول استفاده کرد، افزود: توصیه نمی کنیم که کودکان حتما از کنسرو و کمپوت استفده کنند و از خیران می خواهیم از ارسال آبمیوه های پاکتی که فایده غذایی ندارد خودداری کنند.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار