روزنامه عربستانی الشرق الاوسط چندین خبر صفحه اول خود را به تجمعات داخلی ایران اختصاص داده که بررسی تیترها و تحلیل‌های آن قابل تأمل است.
کد خبر: ۵۴۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ 31 December 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از مشرق، به موازات وقوع برخی اعتراض ها در برخی مناطق و شهرهای ایران رسانه های منطقه اقدام به پوشش خبرهای این رخ داد و تحلیل آن کردند که در این مطلب نحوه پوشش خبری و تحلیل های سیاسی و روز چهار روزنامه فرامنطقه ای عرب زبان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

روزنامه فرا منطقه‌ای «القدس عربی» چاپ لندن

روزنامه القدس عربی تنها به پوشش خبرهای تجمعات منجر به اغتشاش شب گذشته در ایران اکتفا نکرده، بلکه واکنش رژیم صهیونیستی و کاخ سفید را هم پوشش داده است، از جمله اینکه خبر اظهارات «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را هم منتشر کرده که در آن مدعی شده، موشک هایی که شب گذشته از نوار غزه به سمت شهرک های صهیونیست نشین در سرزمین های اشغالی شلیک شده، ساخت ایران بوده است.

اما به موازات پرداختن به اخبار اعتراض های تهران و شعارهایی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سر داده شده، القدس العربی خبر تظاهرات حامیان نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری در تهران و تجمع آنها در مصلای بزرگ تهران را هم منتشر کرده است.

روزنامه قطری «العرب» چاپ لندن

روزنامه قطری العرب در شماره امروز (یک شنبه) خود به تفصیل به اعتراض های جاری در ایران پرداخته است، به گونه ای که از 12 خبر اول این روزنامه 2 خبر به موضوع اعتراض های ایران اختصاص داده شده است.
آنچه در خصوص بازتاب خبرهای اعتراضات ایران در این روزنامه قطری جلب توجه می کند، انتخاب تصویر اصلی برای این خبرهاست که در همان ابتدای امر نگاه کاربر را به خود جلب می کند.

در خبر اول تصویر انتخاب شده آتش سوزی ها در یکی از خیابان های تهران و دو زن که دست یکدیگر را گرفته و یکی از آنها ماسکی به صورت زده را نشان می دهد.
اما عکسی که برای خبر دوم انتخاب شده، تصویر زنی را نشان می دهد که پارچه سبز رنگ به نشانه اعتراض های سال 88 به دست بسته و برگه ای در دست گرفته که به وضوح می توان شعاری که نظام روی آن نوشته شده را مشاهده کرد.

تیتر خبرها هم به تبع تصاویر تلاش دارد، این اعتراض ها را بزرگ نمایی کند، به گونه ای که برای خبر اول تیتر کشته شدن دو معترض و تاکید بر گسترش دامنه اعتراض ها و برای خبر دوم تیتر ایران شاهد بزرگترین موج اعتراضات علیه نظام می باشد، را برگزیده است.
در بخش تحلیل ها و تفسیرهای سیاسی نیز سه تحلیل این روزنامه به اعتراض های ایران و گمانه زنی درباره آنها اختصاص یافته است.

روزنامه فرا منطقه ای «الشرق الاوسط» چاپ لندن

روزنامه عربستانی الشرق الاوسط نیز چندین خبر صفحه اول خود را به اعتراض های داخلی ایران اختصاص داده و تیترهایی را برای خبرهایش انتخاب کرده که به خواننده القا کند که نظام جمهوری اسلامی به خطاها و اشتباهات خود اذعان دارد، لذا مسبب این اعتراض ها و عامل آن نظام ایران است. به عنوان مثال تیتر یکی از خبرهای این روزنامه اینگونه انتخاب شده است: اعتراض های ایران .. نیروهای امنیتی استفاده زور متوسل می شود و  سپاه به وجود برخی مشکلات و چالش ها اذعان می کند.

همچنین در خبری دیگر تیتر اینگونه انتخاب شده است: تهران به کشته شدن چند معترض اذعان کرده و مزدوران بیگانه را به دست داشتن در این اعتراض ها متهم می کند.

در بخش تحلیل سیاسی نیز چهار تحلیل خود را به اعتراض ها در ایران اختصاص داده است و در یکی از این تحلیل ها به نتیجه رسیدن این اعتراض ها را مرهون تحرکات و فعالیت داخلی و حمایت های خارجی کرده است.
نکته حائز اهمیت اینکه یکی از تحلیل های این روزنامه اعتراض های تهران را فرصتی مغتنم برای ریاض دانسته تا موازنه های منطقه ای را به سود خود تغییر دهد.

روزنامه فرا منطقه ای «الحیات» چاپ لندن

روزنامه الحیات چاپ لندن، دیگر روزنامه وابسته به رژیم عربستان سعودی نیز در صفحه اول شماره امروز دو خبر را به اعتراض های داخلی ایران اختصاص داده است.

الحیات تیتر خبر اول را «ادامه اعتراض ها برای سومین روز در ایران» برگزیده که به نوعی به خواننده دامنه دار و دنباله دار بودن این اعتراض ها القا شود.


در بخش تحلیل های سیاسی نیز چهار تحلیل روز الحیات به اعتراض های ایران و گمانه زنی درباره آنها و ارائه راهکارهایی برای به نتیجه رسیدن آنها اختصاص داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار