معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به قطره چکانی بودن اعتبارات اجرای پروژه‌های آبخیزداری، گفت: این اعتبارات برای اجرایی شدن پروژه های آبخیزداری کافی نیست.
کد خبر: ۵۵۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ 13 January 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،علی‌اکبر دارابی؛ میزان اعتبارت سالانه برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری را در حوزه اعتبارات ملی در حدود 10 میلیارد تومان و در حوزه اعتبارات استانی حدود دو میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبارات قطره چکانی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری کافی نیست.

دارابی سپس تنها راهکار مقابله با بحران آب را اجرای پروژه‌های آبخیزداری عنوان و اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری به طور 100 درصد می‌توان بر مشکل کم‌آبی فائق آمد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اضافه کرد: پروژه های آبخیزداری ضمن اینکه خشکسالی‌ها را کنترل کرده، از وقوع سیل در بارانهای شدید هم جلوگیری می‌کند. به این ترتیب که با نفوذ دادن آب در دل زمین در زمان بارش های زیاد از جاری شدن آن به صورت سیل و نهایتا هدر رفت آب جلوگیری کرده و از این طریق به ذخیره آب در زمان خشکسالی هم کمک می‌کند.

دارابی با بیان اینکه به ازای اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح هر هکتار 250 مترمکعب آب استحصال خواهد شد، افزود: آب تولید شده در پی اجرای این پروژه ها یک پنجم هزینه آب تولید شده در پروژه های سدسازی هزینه دارد.

وی با اشاره به کم بودن هزینه اجرای پروژه های آبخیزداری در مقایسه با سدسازی، گفت: سدسازی برای مقابله با خشکسالی در دنیا منسوخ شده است.

دارابی اضافه کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری به ازای هر هکتار، فرسایش خاک تا هشت تن در هکتار کاهش پیدا کرده، ضمن اینکه اجرای این نوع پروژه ها منجر به کاهش رسوب خاک سالانه به میزان سه تن به ازای هر هکتار خواهد شد.

کنترل سیل و رسوب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، حفاظت خاک و... از مهمترین اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری است که دارابی به آنها اشاره کرد.

دارابی در ادامه با بیان اینکه از مجموع مساحت دو میلیون و 499 هزار هکتاری استان حدود 725 هزار هکتار آن برای اجرای پروژه های آبخیزداری مورد مطالعه قرار گرفته‌، گفت: بقیه مساحت استان برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری نیاز به مطالعه دارند.

به گفته دارابی تاکنون پروژه‌های آبخیزداری در سطح 380 هزار هکتار در سطح استان اجرایی شده‌ است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات استانی امسال برای اجرایی شدن پروژه‌های آبخیزداری در دو قالب کاهش فرسایش و کنترل رسوب رودخانه و پیشگیری و مهار سیل اختصاص داده شده‌، گفت: امسال برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح 2223 هکتار اعتبار 979 میلیون تومانی برای استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

دارابی با اشاره به تخصیص اعتبارات ملی برای اجرای پروژه های آبخیزداری در استان کرمانشاه در سال جاری بیان کرد: برای اجرای این نوع پروژه های آبخیزداری در سطح 13 هزار و 443 هکتار اعتبار 13.5 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار