مالیات بر ارزش افزوده بر اساس ماهیتی که دارد باید پای صندوق فروش و از مصرف کننده نهایی گرفته شود اما به دلیل اجرای نادرست این قانون از تولیدکننده تا مصرف کننده زیر تیغ این قانون قرار گرفتند.
کد خبر: ۵۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶ 01 July 2015
به گزارش تابناک یزد  از زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، بنابر ادعای صاحبان تولید و تجارت، این گونه از مالیات از واردکننده تا تولیدکننده و توزیع کننده را در بر گرفته و همه طیف ها باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند.

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای اجرای طرح تاکنون همواره با مشکلات و چالش هایی همراه بوده که موجب بروز واکنش ها و انتقادات صریحی از سوی صاحبان تولید و صنعت و فعالان عرصه تجارت شده است.

در هر محفل و نشستی از رسمی و غیررسمی گرفته تا حتی در حضور مسئولان مربوطه و روسای امور مالیاتی و حتی در حضور نمایندگان مجلس نیز مطرح شده اما گویا این نشست ها و جلسات تاثیر چندانی نداشته و با گذشت هر سال، تنها درصدی به اخذ آن اضافه شده و همچنان با رویه ای نادرست اجرا می شود.

مالیات بر ارزش افزوده دغدغه صنعتگران و تولیدکنندگان

در حالی که صاحبان تولید و تجارت در سالهای اخیر مشکلات متعددی دارند و با چالش های جدی در زمینه فعالیت خود روبرو هستند، فشار مالیات بر مشاغل و ارزش افزوده که دغدغه تولیدکنندگان و صنعتگران شده است، رنجی مضاعف بوده و رمق صنایع را گرفته است.

اجرای نادرست این قانون طی یکی دو سال اخیر به قدری شدت گرفته که در پاره ای موارد، مالیات بر ارزش افزوده که در ابتدا سه درصد بود، اکنون با سه برابر شدن حتی دو بار اخذ شده و  در این راستا پاسخی از مسئولان شنیده نمی شود.

صاحبان صنایع که دل پر دردی از اجرای نادرست این قانون دارند در نشست های خصوصی خود و با حضور تشکل های مختلف صنعتی و معدنی به بررسی شیوه های اجرای این قانون پرداخته و با ارائه راهکارهایی سعی بر اصلاح آن از طریق مراجع ذیصلاح داشته اند اما آنچه در عمل دیده می شود، این است که تا به امروز تاثیر چندانی نداشته است.

فروش اقساطی کالاها در قانون مالیات بر ارزش افزوده دیده نشده است

در این راستا یکی از فعالان تولیدی در این رابطه به مهر گفت: طی چند سال گذشته صاحبان صنایع و روسای تشکل های خصوصی این بخش در نشست های مختلفی بازنگری اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و اخذ آن از مصرف کننده نهایی و رفع مشکلات این قانون را خواستار شدند.

اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه ها از یک سو و گسترش دامنه تحریم ها از سوی دیگر، شرایط ادامه فعالیت را برای بنگاه های اقتصادی دشوار کرده و به این مشکلات اجرای عکس مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه شده است.
علی صاحبی گفت: از جمله مشکلاتی که اجرای این قانون دارد، دیده نشدن فروش اقساطی کالاهاست که در قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به فروش نسیه و قسطی کالاها پیش بینی نشده و این یکی از نقاط ضعف این قانون است.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون، یک فعال اقتصادی باید پس از سه ماه از محل فروش خود، مالیات بر ارزش افزوده را بپردازد در حالی که ممکن است خود هنوز وصول مبلغ فروش اقساطی کالای خود را به سرانجام نرسانده باشد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده برعکس اجرا می شود

شاهرخ صنعتکار یکی دیگر از فعالان اقتصادی در این رابطه اظهار کرد: بزرگترین مشکلی که این قانون دارد برعکس اجرا شدن آن است.

وی بیان کرد: همانطور که از نام این قانون مشخص است مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود در حالی که عکس این موضوع در حال اجراست.

وی گفت: متاسفانه سازمان امور مالیاتی توانایی مدیریت بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده را ندارد و طبق آنچه که در قانون آمده، مالیات بر ارزش افزوده باید فقط یک بار در قیمت محصول نهایی لحاظ شود و سپس مالیات های دریافت شده در چرخه تولید به بخش قبلی بازگردد در حالی که از ابتدای اجرای این قانون هنوز نتوانسته اند از مصرف کننده نهایی اخذ کنند.

وی ادامه داد: بنابر ادعای صاحبان تولید و صنعت، به دلیل اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده، فشار مضاعفی بر تولید کننده وارد آمده است.

ضعف نظام مالیاتی

خزانه دار خانه ایران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اصناف به هنگام خرید محصول از تولیدکننده، ارزش افزوده پرداخت نمی کنند و به همین دلیل تولیدکننده تنها حلقه ای است که به تنهایی باید این مبلغ را بپردازد و سبب اصلی آن هم سازمان نظام مالیاتی است.

محمدحسین فنایی افزود: اجرای مالیات بر ارزش افزوده اثر مثبت روی کاهش قاچاق و حذف اقتصاد زیرزمینی می گذارد که در حال حاضر این قانون به عکس اجرا شده است.

وی ادامه داد: اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه ها از یک سو و گسترش دامنه تحریم ها از سوی دیگر، شرایط ادامه فعالیت را برای بنگاه های اقتصادی دشوار کرده و به این مشکلات اجرای عکس مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه شده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده باید اصلاح شود، عنوان کرد: برای حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده باید این موضوع در حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم نهایی گرفته شود.

وی عنوان کرد: دولت باید به هر شکلی که می تواند اصناف را موظف کند که مالیات بر ارزش افزوده را پای صندوق در فروشگاه ها و مراکز توزیع از مصرف کنندگان دریافت کنند نه اینکه از واردکننده تا تولیدکننده و توزیع کننده این مالیات را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: این در حالی است که اساس نظام مالیاتی ارزش افزوده، از همان ابتدا بر مبنای دریافت از مصرف‌کننده نهایی بوده و فشاری به تولید کننده نباید وارد شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما ارزش افزوده به علت وجود برخی ناملایمت‌ها در نظام اقتصادی و مناسبات تجاری باعث آسیب پذیری تولید کنندگان می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان در رابطه با مالیات آن است که فروش تولیدکنندگان به صورت نقدی انجام نمی ‌گیرد ولی آنها باید در یک بازه زمانی محدود حساب خود را با سازمان امور مالیاتی تسویه کنند که سبب فشار نقدینگی می‌ شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار