مدیر کل انتقال خون استان سمنان:
مدیر کل انتقال خون استان سمنان با بیان اینکه تنها 6 درصد از بانوان استان سمنان خون اهدا می کنند، گفت: اهدای پلاکت توسط بانوان در استان سمنان، قابل قبول است.
کد خبر: ۵۵۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 27 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، دکتر پژمان صالحی فر مدیر کل انتقال خون استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار شاخه طوبی با اشاره به اینکه بیشتر بانوان بر این باورند که از کم خونی رنج می برند و قادر به اهدای خون  نیستند گفت: تست کم خونی و  هموگلو بین توسط پزشکان مستقر در سازمان انتقال خون پس از خون دهی از مراجعه کنندگان گرفته می شود.

مدیر کل انتقال خون استان سمنان با بیان اینکه افراد دارای هموگلوبین زیر 12 قادر به خون دهی نیستند، افزود: اگر خون داوطلبی دارای هموگلوبین 13 و یا 14 باشد می تواند خون خود را اهدا کند.

وی همچنین تصریح کرد: پزشکان سازمان با  تجویز قرص آهن به این افراد کمک می کنند تا در مراحل بعدی خون دهی با مشکل روبه رو نشوند.

صالحی فر، سن خون دهی در بانوان را از 18سال تا60 سال دانست و گفت: مراجعه داوطلبان در سنین پایین تر برای اهدای خون  ارزشمند تر است.

مدیر کل انتقال خون استان سمنان اظهار کرد: سازمان انتقال خون استان  نیاز به اهداکنندگان جوان دارد چرا که تعداد افرادی که در طی سال های گذشته تاکنون خون خود را اهدا کرده اند،  تعداد کمی نیستند اما با مرور زمان این افراد بازنشسته شده و خون دهی برای آن ها مقدور نیست و با عدم وجود داوطلبان جوان در سال های آتی با مشکل بزرگی روبه رو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین اهدا کنندگان زن استان سمنان در سطح کشور حدود 6 درصد است، بیان کرد: باید میزان اهدا کننده خون توسط بانوان در سطح استان به 10 درصد برسد.

 صالحی فر، اهدای پلاسما خون را یک فرآورده نوین برشمرد و گفت: امید است در ماه های آتی بتوانیم محصولات نوین انتقال خون را جایگزین اهدای سنتی خون کنیم .

وی با بیان اینکه دستگاه های گیرنده پلاسما و  پلاکت در استان نصب شده اما به طور کامل راه اندازی نشده است، افزود: امیدواریم در دهه فجر، حوزه اهدای  پلاسما در استان  افتتاح شود و  داوطلبان  به جای اهدای خون کامل، پلاسما خون را  اهدا کنند تا بتوانیم داروهای بسیار مفیدی از آن ها تهیه کنیم.

مدیر کل انتقال خون استان سمنان بااشاره به اینکه یک اهدا کننده در سال می تواند حداقل 24 بار پلاسما اهدا کند، اظهار کرد: یک آقا حداکثر در سال 4 بار و یک خانم حداکثر 3 بار می توانند خون  خود را اهدا کنند.

وی ادامه داد: پلاکت دهی بانوان در استان قابل قبول است و بیمارانی که نیازمند آن هستند از این طریق مشکل آن ها رفع  می شود.

صالحی فر با بیان اینکه از هر 100 نفر اهدا کننده 6  نفر آن ها بانوان هستند، گفت: حدود 50 درصد از جمعیت کل کشور را بانوان تشکیل می دهند که در حوزه های مختلف فعال هستند وانتظار می رود از نظر اهدای خون پا به پای آقایان تلاش کرده تا شاهد در صد بیشتری اهدا کننده در سطح استان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار