مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نصب و راه‌اندازی اولین دستگاه FMRI غرب کشور در بیمارستان فارابی کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۵۶۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ 13 February 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر تورج شیرزادیان با اشاره به صرف اعتبار سه میلیارد ریالی برای خرید این دستگاه گفت: این دستگاه روز گذشته (23 بهمن) در بیمارستان فارابی راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه FMRI یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی نام نوعی روش تصویربرداری در "ام. آر.آی" است، افزود: در این روش تصاویری متناوب از مغز در حال فعالیت و سپس در حال استراحت گرفته می‌شود و از یکدیگر بطور دیجیتالی به کمک نرم‌افزارهایی همانند اف اس ال جدا می‌شوند که حاصل این پردازش عملکرد مغزی در اثر تغییرات جریان خون در مغز را از لحاظ فیزیولوژیکی نشان می‌دهد.

شیرزادیان تصریح کرد: اين روش يكی از پیشرفته‌ترین ابزار اسکن مغزی موجود است كه ویژگی‌های مغناطیسی هموگلوبین خون را اندازه‌گیری می‌کند، به عبارت دیگر FMRIمیزان خون اکسیژنه در مغز را می‌سنجد. زمانی که مغز مشغول انجام وظیفه‌ای خاص است، آن بخش از مغز به سوخت بیشتری نیازمند خواهد بود از این رو هرچه بخشی از مغز بیشتر فعالیت کند، میزان مصرف سوخت آن نیز بالا خواهد رفت و جریان خون اکسیژنه بیشتری در آن نواحی از مغزجاری خواهد شد، بنابراین در طول انجام FMRI، زمانی که ناحیه‌ای از مغز مورد استفاده است آن قسمت به صورت نوری قرمز رنگ روشن می‌شود.

وی افزود: عصب شناسان با بررسی این فعل و انفعالات متوجه می‌شوند که در هر لحظه کدام بخش از مغز مورد استفاده است.

شیرزادیان در خصوص کاربردهای این دستگاه گفت: از داده‌ها و تصاویر FMRIمی‌توان در زمینه‌های مختلفی که نیاز به بررسی عملکرد مغز داریم استفاده کرد. این تصاویر در حوزه نوروساینس به شدت مورد توجه است و عمدتاً جهت بررسی ویافتن نحوه ارائه یک فعالیت شناختی در مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر این جهت مدلسازی فعالیت‌های شناختی و نیز بررسی برخی بیمار ی‌های مغزی و عصبی نیز مورد توجه بسیار است.

وی افزود: در حوزهای تشخیصی و کلینیکی از جمله در ارزیابی بیماران مبتلا به اختلالات هوشیاری (کما، حالت نباتی، حداقل وضعیت هوشیاری، و سندرم) نیز غالبا از FMRIاستفاده می‌شود.

 

 


 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار