مدیرکل دامپزشکی خوزستان:
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: 23 کشتارگاه سنتی دام در خوزستان وجود دارد و دغدغه اصلی ما در سطح استان وضعیت این کشتارگاه‌های سنتی است.
کد خبر: ۵۶۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵ 15 February 2018

مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که امروز (25 بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی خوزستان به نحوی واقع شده که می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی متعددی را رقم بزند؛ یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی فعالیت‌های دامپروری در ابعاد مختلف است.

وی با بیان اینکه خوزستان در طول تاریخ به عنوان پذیرنده عشایر بوده است، افزود: با پیشرفت صنعت و صنعتی شدن دامپروری خوزستان نیز از این مجال بی‌بهره نبوده و به عنوان دروازه ورودی دام‌های سنتی خودنمایی کرده است. همچنین به واسطه وارد شدن صنعت نفت در خوزستان نخستین دام‌های پرواری و اصلاح نژاد را در آبادان داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: به دلیل گسترش صنایع بزرگ در خوزستان شاید گاهی فعالیت دامپروری دیده نشود اما با این شرایط نیز خوزستان جزو پنج استان نخست تولیدکننده طیور و جزو پنج تا شش تولیدکننده گوشت قرمز کشور نیز هست.

کنارکوهی با بیان اینکه خوزستان در قرنطینه دام و فراورده‌های دامی نیز جزو استان‌های اول است، عنوان کرد: خوزستان به عنوان مسیر ترانزیت دام به کشور عراق و برخی کشورهای دیگر مطرح است که در این زمینه نظارت‌های بهداشتی را انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: جهت اشتغال‌زایی در این سازمان با انجام برون‌سپاری تاکنون 280 پرونده صادر شده که در رده‌های دامپزشک و تکنسین در این بخش فعالیت می‌کنند. همچنین حدود 4300 پروانه اشتغال مربوط به امور درمانی و خودروهای حمل فرآورده‌های دامی صادر شده که این به معنی حداقل اشتغال 5 هزار نفر است. همچنین تولید انواع فراورده‌های منجمد و خام در خوزستان رو به توسعه است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: دامپزشکی محل تلاقی تولید پایدار فرآورده‌های دامی و بهداشت است و در حوزه پدافند غیرعامل، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تنظیم بازار استان و ... فعالیت می‌کند.

کنارکوهی ادامه داد: همچنین اداره‌کل دامپزشکی خوزستان در زمینه تحقق دولت الکترونیک متناسب با خواسته‌های دولت‌های مختلف فعالیت کرده‌ است و در واقع حداقل مراجعات را داریم.

وی افزود: اکنون دو کارخانه بزرگ تبدیل مواد اولیه به خوراک دام در خوزستان وجود دارد که بخشی از تولیدات آن جهت استفاده داخلی استفاده و بخش دیگر به خارج از کشور صادر می‌شود. همچنین هر کدام از این کارخانه‌ها به طور مستقیم 70 نفر را مشغول به کار کرده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: حدود یک هزار واحد پرورش مرغ گوشتی در خوزستان وجود دارد که 800 واحد از این تعداد فعال هستند و پرورش بلدرچین، بوقلمون و شترمرغ را انجام می‌دهد. همچنین 14 واحد تولید مرغ تخم‌گذار و 4 واحد تولید مرغ مادر خوزستان وجود دارد.

کنارکوهی افزود: همچنین کنترل و نظارت بهداشتی بر 3 میلیون قطعه طیور بومی در 3500 روستای خوزستان از سوی دامپزشکی خوزستان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال 91 حدود 14 درصد تلفات طیور گوشتی در خوزستان وجود داشت که این رقم 6 درصد از استاندارد کشوری و بین‌المللی بالاتر است ولی اکنون این رقم در سال جاری به 4 درصد رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه کشور از آبان‌ماه سال گذشته درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده است، گفت: در حال حاضر این بیماری یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان دامپزشکی کشور است. سال گذشته 60 کشور درگیر این بیماری بوده‌اند که تلفات بسیار سنگینی را به همراه داشته است. در کشور ما نیز 22 استان درگیر این بیماری بوده‌اند.

وی ادامه داد: خوزستان نیز در اواخر سال گذشته به دلیل واردات مرغ بومی آلوده از استان اصفهان در منطقه ایذه و پس از آن در باغملک درگیر شد، که در این خصوص چهار کانون شناسایی شد و با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شد در کوتاه‌ترین زمان عملیات انهدام طیور بیمار انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: یکی از دلایل انتقال بیماری در سطح کشور تعدد راه‌های غیرقانونی و عدم کنترل راه‌ها است.

کنارکوهی بیان کرد: متأسفانه در برخی مناطق کشور شرایط فرهنگی به گونه‌ای است که به محض مشاهده بیماری در طیور فکر می‌کنند که ما قصد انهدام آن‌ها را داریم. این در حالی است که در صورت انهدام طیور بیمار، همه خسارات طیور صنعتی را بیمه و خسارات طیور بومی را سازمان دامپزشکی پرداخت می‌کند. از سال گذشته تا بهمن‌ماه امسال 2 هزار میلیارد تومان از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و 100 میلیارد تومان از سوی سازمان دامپزشکی بابت طیور منهدم شده غرامت پرداخت شده است. در این مدت تقریبا حدود 22 میلیون قطعه طیور تخم‌گذار در سطح کشور منهدم شدند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: بر اساس پایش‌های انجام شده از طیور سالم و وحشی با هماهنگی اداره‌کل حفاظت محیط زیست، در حال حاضر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است.

کنارکوهی با بیان اینکه اگر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با آنفلوآنزای انسانی درگیر شود می‌تواند منجر به بیماری‌های زیادی شود، گفت: در حال حاضر جهت پیشگیری از ورودی بیماری‌ها به خوزستان سه قرنطینه در مسیر دهدز، خیرآباد و در اندیمشک فعال هستند.

وی با بیان اینکه کشور ما بزرگ است و نمی‌توانیم نظارت‌های دقیق داشته باشیم، افزود: در کشور فرانسه تنها 3 مرغداری وجود دارد و تولیداتش 10 برابر کشور ما است اما ما تنها در خوزستان 1000 مرغداری داریم بنابراین نظارت‌ها و کنترل بسیار سخت‌تر است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به کشتارگاه‌های دام تصریح کرد: 23 کشتارگاه سنتی دام در خوزستان وجود دارد و دغدغه اصلی ما در سطح استان وضعیت این کشتارگاه‌های سنتی است.

کنارکوهی با بیان اینکه ارزش افزوده دام در کشتارگاه‌های دام سنتی از بین می‌رود، عنوان کرد: دو سوم سوددهی کشتارگاه‌ها مربوط به ضایعات دام است و تنها یک سوم سوددهی مربوط به گوشت دام می‌شود. در کشتارگاه صنعتی ضمن بالا بردن ضریب کیفی گوشت، صنایع وابسته نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: کشتارگاه صنعتی خرمشهر که از سال 72 کلنگ‌زنی شد، پیشرفت 70 درصدی دارد و سوم خردادماه سال آینده افتتاح خواهد شد. با افتتاح این کشتارگاه 300 تا 350 نفر مشغول به کار می‌شوند. همچنین کشتارگاه صنعتی بهبهان 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی با توجه به اختلاف بین بخش خصوصی و دولتی احتمالا بی‌نتیجه بماند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: همچنین بهسازی کشتارگاه اهواز حدود 6 سال پیش در دستور کار قرارگرفته که با همت شهرداری در حال حاضر خط صنعتی در حال فعالیت است.

کنارکوهی تصریح کرد: کشتارگاه حد فاصل ایذه، باغملک که در جاده هفتکل جانمایی شده حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و وعده داده‌اند که در آینده‌ای نزدیک خط گوسفندی آن را راه‌اندازی کنند. همچنین مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی شمال اهواز در ملاثانی صادر شده تا گوشت مورد نیاز مسجدسلیمان، شوشتر و ملاثانی را تأمین کند.

وی با اشاره به فعالیت کشتارگاه های غیرمجاز بین جاده‌ای گفت: کشتارگاه‌ها نباید محل داد و ستد و بورس باشند اما اکنون چنین چیزی وجود دارد. این مسأله تنها مربوط به خوزستان نیست بلکه کشتار بین جاده‌ای در ایلام و تقریبا همه جاده‌های عشایری کشور قابل مشاهده است. در این زمینه 130 فقره پرونده در حوزه لالی، مسجدسلیمان و شوشتر تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر 3 و نیم میلیون دام سبک، 450 هزار رأس دام سنگین و حدود یک میلیون و 300 رأس دام عشایری در خوزستان وجود دارد.

کنارکوهی با بیان اینکه 42 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در طول سال در خوزستان انجام می‌شود، گفت: ارزش دام سبک و سنگین و طیور خوزستان به جز ابنیه و تأسیسات مربوطه دیگر، 7 هزار میلیارد تومان است. 9 کشتارگاه صنعتی طیور در سطح خوزستان وجود دارد. همچنین 14 واحد مرغ تخم‌گذار در خوزستان وجود دارد که نسبت به نیاز استان بسیار کم است.

وی افزود: همچنین 15 مرکز بسته‌بندی فرآورده‌های دریایی و گوشتی و 17 کارخانه خوراک دارم صنعتی در خوزستان فعال هستند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به نیروی کم دامپزشکی تصریح کرد: حدود 10 سال پیش که حجم کار کمتر بود 450 نفر نیرو داشتیم ولی اکنون که حجم کار بیشتر شده تنها 220 نفر نیرو داریم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: دامپزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار