چشم‌پوشی حجت‌الاسلام جواد فاطمی‌نسب، امام‌جمعه سرپل ذهاب از امکاناتی که برایش در نظر گرفته شده بود اگرچه کمتر رسانه‌ای شد ولی با این حال وی بیش از سه ماه به همراه خانواده در چادر زندگی کرد تا جای خالی برخی مسئولان را پرکند.

در همین راستا، عده‌ای در فضای مجازی با ستایش اقدام حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب به انتقاد از سکوت رسانه‌ها نسبت به چنین اقدام شایسته‌ای پرداختند و به‌عنوان نمونه توییت شد که چرا اگر یک امام‌جمعه جشن تولد برای نوه‌اش بگیرد بلافاصله این خبر در همه رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما اگر امام‌جمعه سرپل ذهاب از روز اول زلزله تا امروز برای همدردی با مردم در چادر زندگی کند در هیچ رسانه‌ای منعکس نمی‌شود؟! همچنین برخی دیگر با ابراز تاسف از زندگی مسئولانی که فاصله نجومی با مردم محروم دارند، به تقدیر از این اقدام مثبت پرداختند.

البته در ماه‌های اخیر مردمی بودن و تجربه‌ لمس درد مردم از سوی ائمه جمعه به امام‌جمعه سرپل ذهاب منحصر نبود و با نگاه مردم‌سالار نمی‌توان از اقدامات امام‌جمعه تبریز چشم‌پوشی کرد و حتی می‌توان امام‌جمعه تبریز را پیشگام این تغییر رویه‌ها دانست. امام‌جمعه‌ای که نه‌تنها در ارتباط با شنیدن صدای مردم پیشقدم شد که حتی اهالی فرهنگ را هم غافلگیر کرد. آیت‌ا... سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نه‌تنها کسب عنوان نخست عکس مستند کشوری توسط عکاس خبری تبریز از نگاهش پنهان نشد که بیماری هنرمندان شهرش نیز برایش اهمیت داشت و به عیادت از آنان پرداخت.

آیت‌ا... آل‌هاشم علاوه‌بر حضور در مجامع عمومی و پرداختن به امور زندگی شخصی همچون سایر مردم، در اقدامی بی‌سابقه برای ارتباط بیشتر با اقشار مختلف مردم با حضور در ورزشگاه یادگار امام تبریز به تماشای دیدار استقلال مقابل تراکتور‌سازی نشست. البته این اقدامات مشت‌های نمونه خروار از مردمداری امام‌جمعه خوش‌ذوق تبریز است که توجه کاربران فضای مجازی را هم به خود جلب کرده است.

امام‌جمعه تبریز همچنین در آخرین اقدامات خود دستور داده نرده‌های میان مردم و مسئولان در نمازجمعه برچیده شود. هرچند این نرده‌ها در اوایل انقلاب و بعد از حملات تروریستی منافقین تعبیه شده بود ولی با وجود فروکش کردن غائله منافقین و افزایش امنیت در کشور، ضرورت وجود چنین جداسازی‌هایی در اذهان مردم سوال بر‌انگیز بود و فاصله میان مسئولان و مردم را تداعی می‌کرد.

بعد از اقدام امام‌جمعه تبریز بود که برخی دیگر از ائمه جمعه و روحانیون بلندپایه نیز به این اقدام مثبت لبیک گفتند و نسبت به جمع‌آوری نرده‌ها اقدام کردند تا به آنجا که آیت‌ا... امینی، عضو مجلس خبرگان در یک اقدام عملی حاضر نشدند در جایگاه ویژه و صف اول نمازجمعه قم که در حصار نرده‌هاست مستقر شوند.

این روزها رویه مبارکی که ائمه جمعه در پیش گرفته‌اند در حال فراگیری است و به نظر انحصار در قاب شعار و خطابه شکسته شده است. امام‌جمعه قزوین نیز از این قاعده مستثنی نبود و بعد از اعتراضات ماه گذشته به جمع مردم رفت و حتی در محل کسب‌وکار شهروندان حاضر شد و به دلجویی از آنها پرداخت و از آنها بابت ناآرامی‌هایی که به کسب‌وکارشان لطمه زده، عذرخواهی کرد. همچنین حضور دلگرم‌کننده امام‌جمعه بابل در تمرینات تیم فوتبال خونه‌به‌خونه مازندران و اقداماتی دیگر از این دست، بی‌تردید بازخورد خوبی را میان افکار عمومی ایجاد کرده است.

نزدیک شدن به مردم و لمس واقعیات جامعه یکی از انتظاراتی بوده که همواره از مسئولان طلب می‌شد. هرچند معمولا دفاتر ائمه جمعه محل رجوع مردم برای بیان دغدغه‌ها و مشکلات است ولی تغییر رویه موجود و ملموس‌سازی روابط مردمی از اهمیت فوق‌العاده و مضاعفی برخوردار است. از این رو در ماه‌های گذشته رفتار برخی از ائمه جمعه شهرستان‌ها مورد توجه و مقبولیت عمومی قرار گرفته و می‌توان آن را نویدبخش دورانی تازه در ارتباط بین مردم و مسئولان دانست.

منبع: فرهیختگان