عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه گفت: دیواری کوتاهتر از دیوار مهندسان نداریم.
کد خبر: ۵۷۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ 24 February 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،مهندس حسن شرفی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز مهندس که امروز (5 اسفند) در سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، درباره وضعیت مهندسین استان کرمانشاه اظهار کرد: اکنون حدود 14 هزار مهندس در هفت رشته عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک عضو نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه هستند.

وی بیشترین آمار مهندسین استان را مربوط به چهار رشته عمران، معماری، برق و مکانیک دانست که دو شاخه عمران و معماری به تنهایی بیش از 70 درصد آمار مهندسین استان را به خود اختصاص می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه از 14 هزار مهندس حدود 5700 نفر دارای پروانه اشتغال(حق امضا) هستند، یادآوری کرد: این تعداد نیز بر اساس کارکرد سالیانه کار می‌گیرند.

حدود 70 درصد فارغ‌التحصیلان مهندسی بیکارند

شرفی سپس به وضعیت دانشجویان رشته‌های مهندسی اشاره کرد و با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در شته های مهندسی بسیار بالا است، گفت: این شرایط باعث کاهش کیفیت آموزش دانشجویان می‌شود و تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی نیز بالا می‌رود.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با بیان اینکه امکان ایجاد شغل برای این تعداد از دانشجویان فراهم نیست، تاکید کرد: متاسفانه آمار بیکاری بین فارغ‌التحصیلان مهندسی بالا و نزدیک به 70 تا 75 درصد است.

شرفی خاطرنشان کرد: نظام مهندسی ساختمان نیز یک NGO است که امکان ایجاد شغل برای این تعداد را ندارد.دیوار مهندسان کوتاه است

وی سپس از مهمترین مشکلات مهندسین هم یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه همواره مشکلات ساخت و ساز به گردن مهندسین انداخته می‌شود و دیواری کوتاهتر از دیوار مهندسان نداریم.

شرفی نمونه این امر را در زلزله اخیر دانست که همه مشکلات از جمله جانمایی بد ساختمان، مصالح غیراستاندارد، مهارت نداشتن کارگران و ... به گردن مهندسان افتاد.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه مهندس در تمام فرآیندهای ساخت و ساز مشارکت ندارد و بسیاری از مسائل ساخت و ساز به عوامل دیگر هم وابسته است، خاطرنشان کرد: مهندس عمدتا در طراحی، نظارت و اجرا دانش خود را به کار می‌گیرد، اما اگر یک کارگر در کل ساختمان یک جوش را درست اجرا نکند همه کارها خراب خواهد شد.از مهندسان بومی کرمانشاه استفاده نمی‌شود

وی مشکل دیگر مهندسان خصوصا در کرمانشاه را عدم استفاده از نیروهای بومی در ساخت و سازها و پروژه‌ها دانست.

شرفی تصریح کرد: برای مثال حتی در بازسازی مناطق زلزله زده تاکید شد از مهندسین بومی استان استفاده شود، اما هیچ ممانعتی برای استفاده از نیروهای غیربومی وجود ندارد و مهندسین استان کمتر حمایت می‌شوند.

در این مراسم که به همت انجمن علمی گروه عمران موسسه آموزش عالی و مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان و با حضور جمعی از دانشجویان رشته‌های مهندسی برگزار شد، برنامه صندلی داغ اساتید حوزه مهندسی نیز اجرا شد.

 


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار