البرزی ها در حالیکه در قطب علم و فناوری زندگی می کنند و یکی از مهم ترین مراکز در پرورش فراورده های دامی کشور هستند، ولی سرانه مصرف ماهی و آبزیان توسط آنان حدود 5 کیلوگرم کمتر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۵۷۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 28 February 2018

به گزارش تابناک : این روزها که انواع مخاطرات سلامت انسان ها را تهدید می کند به دنبال استفاده از غذاهای سالم و ارگانیک هستیم تا بتوانیم از طریق آن این خطرات را کاهش دهیم.
یکی از این غذاها انواع آبزیان به دلیل اشباع بودن این فراورده ها از پروتئین و امگا 3 است که بسیاری از بیماری ها همچون سرطان، دیابت، افسردگی و... را شکست می دهد.
از طرف دیگر جمعیت جهان رو به فزونی بوده که تولید غذا برای این جمعیت روز به روز سخت تر و گران تر می شود و بسیاری از این مردم نیاز به غذای خود را دریا و آب تامین می کنند.
از آنجا که یکی از مهم ترین نیازهای بدن انسان، پروتئین است به همین دلیل است مردمی که کنار دریاها زندگی می کنند از سلامت بیشتری برخوردار هستند.
ولی این در حالی است که میانگین مصرف ماهی و دیگر آبزیان در کشور ما خیلی پایین تر از سرانه مصرف جهانی بوده و این عدد در استان البرز نیز از سرانه کشوری نیز خیلی پایین تر است.
یکی از دلایل این امر آشنا نبودن زنان البرزی با طبخ آبزیان به روش های مختلف و همچنین بوی به ظاهر نامطبوع این فراورده ارزشمند است.
این دلایل بهانه ای شد تا جهاد کشاورزی استان البرز اقدام به برگزاری جشنواره طبخ آبزیان در مرکز آموزش امام خمینی (ره) کند تا زنان این استان را تشویق به فراگیری و پخت انواع غذاها با ماهیان و میگو کند.
رئیس اداره شیلات جهاد کشاورزی استان البرز در حاشیه این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: غذا از مهم ترین فاکتورهای ضروری برای رشد و بقاء زندگی است و در عین حال هیچ غذایی وجود ندارد که به تنهایی بتواند سلامتی انسان‌ها را تضمین کند. 
لاله ضیائیان افزود: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ افزایش سرانه مصرف ماهی و دیگر آبزیان در استان البرز و همچنین ارتقای فرهنگ آبزی پروری است.
وی اظهار داشت: مصرف سرانه آبزیان در دنیا 25 کیلوگرم است و در کشور ما این سرانه به طور میانگین 14 کیلوگرم است ولی میانگین استان حدود 9 کیلوگرم یعنی 5 کیلوگرم پایین تر از سرانه مصرف در کشور است.
وی گفت: ذائقه ایرانی یک ذائقه خاص است به همین دلیل فرهنگ مصرف آبزیان را به شیوه های مختلف همچون برگزاری کلاس های آموزشی طبخ آبزیان و برگزاری جشنواره های طبخ آبزیان و فروش و عرضه ماهی زنده ترویح می دهیم تا بتوانیم این فرهنگ مصرف آبزیان به عنوان غذای سالم را در استان گسترش دهیم.
ضیائیان با بیان اینکه البرز پتانسیل خوبی در پرورش ماهی دارد، افزود: حدود 110 واحد پرورشی داریم که تولیداتشان به میزان 2400 تن ماهی قزل آلا و گرمابی است که با توجه به جمعیت بیش از 2 میلیونی استان جوابگوی نیاز استان نیست و از سایر استان ها واردات داریم.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان البرز نیز به سرانه مصرف پایین آبزیان در استان اشاره کرد و گفت: برهمین اساس مجموعه ای از برنامه های آموزشی ترویجی همچون دوره های آموزشی طبخ آبزیان و همچنین جشنواره ها طراحی و برنامه ریزی شده که این جشنواره بخشی از پکیج های آموزشی ترویجی است که استان در جهت الگوی غذایی و ترویج مصرف آبزیان به دنبالش هست.
جهانگیر کاووسی افزود: دلایل متفاوتی برای کم مصرف کردن ماهی در استان البرز مثل بوی نامطبوع ماهی و آشنا نبودن با روش های متنوع طبخ آبزیان دانست در حالیکه ماهی فراورده ای است که می توان در کمتر از نیم ساعت آن را آماده سازی و طبخ کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش زیادی از بانوان شاغل هستند می توانند آن را در کمترین زمان طبخ کنند و مصرف کنند.
کاووسی گفت: بایستی آموزش طبخ این فراورده تبیین وتوضیح داده شود که علاوه بر اینکه صرفه جویی در وقت دارد به سلامت آنان کمک زیادی می کنند و جامعه ای که سلامت هست و محوریت داشته باشد جامعه ای پویا و بانشاط خواهد بود.
وی افزود: قبل از این برای این زنان دوره های آموزشی طبخ انواع غذاها و آبزیان برگزار شده و امیدواریم این گونه آموزش ها به صورت گسترده در سطح استان برای تمام زنان برگزار شود.
وی اظهار امیدواری که مصرف این غذای خوب و حلال و طیب را در جامعه ترویج کنیم زیرا بیماری هایی در جامعه مثل دیابت و انواع سرطان ها و افسردگی را می شود با تغذیه سالم از بین برد.
وی اضافه کرد: پروتئین ماهی یک پروتئین بسیار قابل هضم برای بدن و سرشار از امگا 3 است که می تواند ما را کمک کند تا با ترویج آن سلامت مردم تضمین شود.
در جشنواره طبخ آبزیان حدود 120 نفر از زنان روستایی و تسهیل گران در قالب انجمن های زنان روستایی شرکت کردند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار