یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی معتقد است، افراد برای پیشگیری از آسیب در روزهای خانه‌تکانی بهتر است فقط یک ساعت در روز کارهای مربوط به خانه تکانی را انجام دهند.
کد خبر: ۵۷۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴ 07 March 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر محمدباقر شمسی با اشاره به خانه‌تکانی پایانی سال، گفت: متاسفانه زنان خانه‌دار فشارهای سنگینی را در روند خانه تکانی به خود وارد کرده و همین امر موجب می‌شود برخی از آنان با آسیب‌های ستون فقرات، شانه و کمر مواجه شوند.

وی افزود: خانه تکانی باید حتی المقدور جهت کاهش آسیب‌های آن به صورت ساده انجام شود و بهتر است افراد از انجام کارهای سنگین و به ویژه بلندکردن اجسام سنگین تا حد زیادی خودداری کرده و این کارها را به شکل اصولی انجام دهند.

شمسی تصریح کرد: یکی از آسیب‌های شایع کمر به دنبال شستن فرش در ایام خانه تکانی حادث می‌شود، زیرا فرش زمانی که شسته می‌شود بسیار سنگین شده و بسیاری زنان هنگام جابجایی آن دچار آسیب از ناحیه کمر می‌شوند.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی با توصیه به تحویل فرش به قالیشویی‌ها، گفت: این کار هم موجب صرفه جویی در مصرف آب شده و هم مانع آسیب به بدن می‌شود. شستن فرش در
منزل ارزش این را ندارد که افراد سلامت خود را به خطر بیندازند.

شمسی با تاکید بر لزوم تقسیم بندی زمان خانه‌تکانی، گفت: به طور جدی باید از انجام فشرده کارها خودداری شود، بنابراین بهتر است خانم‌های خانه‌دار زودتر کار خانه‌تکانی را شروع کرده و آن را به روزهای پایانی سال موکول نکنند.

وی با تاکید بر اینکه بدن انسان در فواصل زمانی بعد از کار نیاز به استراحت دارد، گفت: چنانچه کارها بصورت مداوم انجام شود خونرسانی مناسب به اندام ها صورت نگرفته و بدن افراد دچار آسیب‌های جبران ناپذیری می شود.

شمسی افزود: در همین راستا توصیه می‌شود افراد بیش از نیم ساعت تا 45 دقیقه کار نکرده و بعد از آن حتما در حد چند دقیقه استراحت داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: ترجیحا اگر فاصله زمانی تا پایان سال وجود داشته باشد توصیه می‌شود افراد به میزان یک ساعت در روز کار خانه تکانی را انجام دهند، حتی اگر این روند یک ماه هم به طول بیانجامد بهتر از آن است که بدن دچار آسیب شود.

شمسی آسیب شایع در ایام خانه تکانی را اسپاسم عضلانی و آسیب شدید به عضلات عنوان کرد و افزود: این امر به خاطر کار مداوم و پشت سرهم است، بنابراین توصیه می‌شود افراد حتما زمانبندی مناسبی برای انجام کارهای خانه تکانی داشته باشند.

وی افزود: از طرفی توصیه می‌شود حتما همه افراد خانواده در امر خانه تکانی مشارکت کرده و مادر خانواده را در این فرآیند همراهی کنند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار