نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر روند بازسازی مناطق زلزله زده سرعت نگیرد، در فصل گرمای یپش رو با بحران مواجه خواهیم شد.
کد خبر: ۵۷۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 12 March 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،فرهاد تجری، با اشاره به گذشت چهار ماه از زلزله ۷.۳ ریشتری سرپل ذهاب، اظهار کرد: با گذشت ۱۲۰ روز هنوز شرایط مطلوبنیست و مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی ادامه داد: کم کم به فصل گرما نزدیک می‌شویم و، چون عمده مناطق زلزله زده در نواحی گرمسیری قرار دارند با افزایش دما زندگی در چادر و کانکس دیگر برای مردم قابل تحملنیست و با بحران مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: کانکس‌ها به دلیل جنس فلزی که دارند در فصل گرما برای نواحی مانند سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب قابل سکونت نیستند.

تجری سپس روند بازسازی مناطق زلزله را کند ارزیابی کرد و افزود: مردم درگیر بروکراسی‌های پیچیده اداری و مقررات و قوانین دست و پاگیر هستند.

وی با بیان اینکه این قوانین برای شرایط عادی وضع شده، خاطرنشان کرد: مردم این مناطق شرایط ویژه‌ای دارند و نباید قوانین و مقررات اینقدر برای آن‌ها دست و پاگیر باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه امهال وام‌ها نیز به طور کامل و جامع صورت نگرفته، افزود: برخی بدهی‌های معوق مشمول امهال نمی‌شود و مشکلاتی را برای مردمایجاد می‌کند.

تجری درباره روند پرداخت تسهیلات بازسازی به مردم نیز عنوان کرد: روند پرداخت بسیار پیچیده و طولانی و درگیر و دار ضامن و ... است.

وی با بیان اینکه بازسازی مناطق روستایی هم سرعت لازم را ندارد، عنوان کرد: در برخی موارد در روستا‌ها مردم نیازمند جابجایی‌هایی هستند که روند کار را کند می‌کند و بنیاد مسکننیز از سرعت بالای مورد نیاز برخوردار نیست.

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب از برخی عدم هماهنگی‌های نظام مهندسی در داخل شهر سرپل ذهاب هم یاد کرد که کار تهیه نقشه و طراحی‌ها را مقداری به تاخیر انداخته وافزود: البته همه تقصیر‌ها بر گردن نظام مهندسی نیست و سایر بخش‌ها هم تقصیر دارند.

تجری از عدم پرداخت تسهیلات ۶۰۰ میلیارد تومانی حوزه صنعت و کشاورزی هم انتقاد کرد که هنوز اجرایی نشده و پبسیاری از واحد‌های صنعتی آسیب دیده هنوز با مشکل مواجهند.

وی با اشاره به اسیب دیدن حدود ۱۳۴۸ دستگاه خودرو مردم در زلزله اخیر، اظهار کرد: هنوز هیچ تدبیری برای کمک به افرادی که خودروی ان‌ها آسیب دیده اندیشیده نشده است.

به گفته این نماینده مجلس، افرادی که مستاجر هستند و جزو اقشار آسیب پذیر زلزله اخیر به شمار می‌آیند نیز هنوز حمایت نشده اند و برنامه مشخصی برای اسکان آن‌ها وجود ندارد.

تجری افزود: امکانات بهداشتی، دوش حمام، سرویس بهداشتی و ... نیز آنطور که باید در اختیار مردم قرار ندارد و این امر باعث می‌شود با توجه به نزدیک شدن فصل گرما خطر بیماریو مشکلات بهداشتی مردم را تهدید کند.

وی گفت: در مجموع با گذشت چهار ماه از زلزله ۷.۳ ریشتری، با اینکه حتی زمان صحبت از کانکس دادن به مردم هم گذشته و در مرحله بازسازی و اسکان دائم هستیم، اما هنوز برخی افراد که خانه آن‌ها تعمیری است و یا مستاجر هستند در چادر و با شرایط سخت زندگی می‌کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار