رئیس شورای ملی نخود با بیان اینکه توزیع سم علفکش "لنتاگران" در کرمانشاه به دست دلالان افتاده، از مسئولان استان خواست برای توزیع مناسب این سم فکری بکنند.
کد خبر: ۵۸۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 08 April 2018

رئیس شورای ملی نخود:
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،ناصر مرادی  با اشاره به اینکه نخودکاران استان کرمانشاه برای تهیه سم علف‌کش "لنتاگران" با مشکل مواجه شده‌اند، گفت: استفاده از این سم علف کش برای مزارع نخودی که درگیر گیاه "چغچغه" یا "کاسنی " هستند در شرایط کنونی ضروری است،امامتاسفانه توزیع این سم به دست دلالان و واسطه‌ها افتاده و چرایی آن هم مشخص نیست.

مرادی با اشاره به کمبود سم علف‌کش "لنتاگران" در استان، گفت: این سم در بازار وجود دارد اما توزیع آن توسط دلالان انجام می شود و همین باعث شده تا روز به روز شاهد افزایش قیمت عرضه این سم در بازار باشیم.

رئیس شورای ملی نخود با اشاره به اینکه قیمت بالای این سم استفاده از آن را برای نخودکاران با محدودیت مواجه کرده، اضافه کرد: امروز(19 فروردین) نوع داخلی این سم با قیمت هر لیتر بین 350 تا 360 هزار تومان و نوع خارجی آن با قیمت هر لیتر بین 450 تا 600 هزار تومان به دست نخودکاران رسیده است.

مرادی با بیان اینکه مراکز خدماتی کشاورزی این سم را توزیع نمی‌کنند، گفت: نخودکاران استان برای تامین این سم در مضیغه هستند.

وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای وارد کردن مقداری از این سم به استان، افزود: توجیهاتی مثل برداشته شدن یارانه سم به خاطر جلوگیری از مصرف بی رویه سموم برای عدم توزیع این سم با قیمت مناسب در مراکز خدمات کشاورزی پذیرفتنی نیست، چراکه خرید این سم با قیمت بالا برای نخودکاران صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه برای هر هکتار مزارع نخود درگیر شده باید دو لیتر از این سم استفاده شود، گفت: احتمالا در مجموع بین 50 تا 60 هزار لیتر از این سم در استان نیاز باشد.

مرادی شرایط کنونی را پیک مصرف این سم توسط نخودکاران استان کرمانشاه عنوان کرد و افزود: استفاده از این سم در مزارع نخود درگیر آفت از چند روز پیش شروع شده و تا حدود 20 روز آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

مرادی سپس اظهار کرد: علف هرز"چغچغه" یا "کاسنی" مزارع نخود با گرم و آفتابی شدن هوا بیشتر رشد کرده و مزارع درگیر را با مشکل مواجه می کند، لذا استفاده از آن در چنین مزارعی ضرورت دارد.

این صاحبنظر عرصه کشاورزی اضافه کرد: این آفت، علف هرزی نیست که با وجین کردن بتوان با آن مبارزه کرد، هرچند در کشت مکانیزه نخود امکان وجین مکانیکی آن وجود دارد، اما چون کشت سنتی نخود خیلی بیشتر از کشت مکانیکی است، لذا استفاده از این سم برای خیلی از نخودکاران ضروری است.

مرادی گفت: کشت‌های بهاره نخود به صورت سنتی انجام می‌شوند و لذا در این کشت ها در صورت وجود علف های هرز نیاز به مبارزه شیمیایی وجود دارد.

مرادی سپس با اشاره به زیر کشت نخود رفتن 175 هزار هکتار از اراضی زراعی استان کرمانشاه در سال زراعی جاری، گفت: امسال 155 هزار هکتار نخود بهاره و 20 هزار هکتار نخود پاییزه در استان کرمانشاه کشت شده است.

مرادی پیش بینی کرد: امسال حدود 100 هزارتن نخود در استان کرمانشاه تولید شود.

وی میانگین تولید نخود در کشت پاییزه را 1200 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: این میزان در کشت بهاره در کشور 500 کیلوگرم در هکتار بوده و در استان کرمانشاه اندکی بیشتر است.

رئیس شورای نخود ایران با بیان اینکه استان کرمانشاه حدود 30 درصد نخود کشور را تولید می کند، گفت: این استان بیشترین تولید نخود را در کشور دارد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار