مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: از حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهی در منطقه زاگرس، ۸۰۰ گونه در استان کرمانشاه می‌روید که ۲۰۰ گونه آن جزو گیاهان دارویی و خوراکی است.
کد خبر: ۵۸۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 10 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از مهر،مراد شیخ‌ویسی ، با اشاره به استقبال فراوان مردم در فصل بهار برای استفاده از گیاهان خوراکی و دارویی، اظهار داشت: عده‌ای با برداشت غیراصولی و بی‌رویه این گونه‌ها را با خطر نابودی مواجه کرده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: از حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهی در منطقه زاگرس، ۸۰۰ گونه در استان کرمانشاه می‌روید و از این ۸۰۰ گونه، ۲۰۰ گونه آن جزو گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی است.

شیخ ویسی گفت: از دیرباز مردم از گیاهان بهاری استفاده می‌کرده‌اند. گرایش مردم به برداشت این گونه‌ها به صورتی که گیاه را از ریشه و پیاز از خاک جدا سازند سبب شده تا بسیاری از این گونه‌ها در معرض انقراض قرار گیرد.

وی تأکید: تقاضای ما این است که مردم از بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی خودداری کنند زیرا بسیاری از این گونه‌ها در معرض انقراض قرار دارند و بسیاری از این گونه‌ها امروز دیگر در مناطق صعب‌العبور یافت می‌شوند.

شیخ ویسی با اشاره به اینکه این گونه‌های گیاهی به صورت تازه‌خوری یا بسته‌بندی و فرآوری شده، استفاده می‌شود، گفت: موسیر، کنگر، پیچک، سورانه، پاغازه، آویشن، زو، گل نرگس و ... در طبیعت وجود دارند و خوشبختانه امروز با کمک مردم بسیاری از این گونه‌ها بومی و کشت می‌شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از گونه‌ها جنبه صادراتی دارند، اظهار کرد: روز گذشته ۲۰ تن کنگر فقط از مزارعی که با کمک مردم ایجادشده، به عراق صادر شده است لذا این مهم می‌تواند درآمد خوبی ایجاد کند.

 

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار