به بهانه روز جهانی بهداشت:
محمود رستمی تبار/کارشناس بهداشت محیط فروردین ۹۷
کد خبر: ۵۸۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱ 10 April 2018

خبرگزاری تابناک:همشهری عزیز خدا نکند گذرتان به یکی از مراکز درمانی شهر افتاده باشد. باید بدنبال آشنایی باشی تا نوبتی فراهم سازی و دردت را در میان انبوه بیمارانی که میز پزشک را محاصره کرده اند و رمز و رازت را با پزشک می شنوند در میان بگذاری!خدا نکند گذرت به مطب اطباء محترم در پارکینگ شهرداری کرمانشاه افتاده باشد که با عمق جان درک خواهی کرد که آنچه برای اطبای عزیز مهم نیست, وقت مردم است. بخشی از این تجمعات فراوان ما در مطب و درمانگاه بعلت رویه نادرست زندگی است که در آن بهداشت ما و بهداشت مواد غذایی در طرحهای درمان محور چند دولت اخیر به حاشیه رانده شده است.

به علت برخوردار نبودن ما از سواد رسانه ای متاسفانه فضای مجازی که بهداشت روان خانوادگی ما را تخریب کرده است, هم نتوانسته اطلاعات صحیح و مطمئنی را در اختیار مردم قرار دهد.در هرکجای این استان و شهر نگاه کنید عرضه مواد غذایی حساسی چون گوشت و لبنیات و حبوبات و سبزیجات و … بدون ضابطه و در غفلت کارمندان و دست اندرکاران عرضه می گردد. انواع و اقسام فست فود با انواع و اقسام سالاد حتی در-به اصطلاح-بهترین نقاط شهر با آب و تاب خاصی عرضه می شوند و بعضا مشتری را وادار می سازند که خودش از میان مواد غذایی متنوع چیده شده–سلف سرویسی- به میل و سلیقه خود ساندویج خویش را تکمیل و میل نماید.

احترام به مشتری یک مسئله و عدم رعایت بهداشت مسئله دیگری است.قبلا نوشتم بوی روغن سوخته فلافل فروشان سطح شهرها از چند صدمتری به مشام می رسد.بارها شنیدیم عرضه رغ و دام زنده در سطح شهر ممنوع است, اما در هرکجای این شهر , در هر کوچه و خیابانی و در حاشیه هر جاده برون شهری گوسفند و مرغ با منشاء غیرمطمئن ذبح و توسط کسانیکه هیچ شناسنامه بهداشتی ندارند, عرضه می گردند. به بهانه گردشگری اجازه عرضه موادغذایی از قوت لایموت نان تا انواع لبنیات داده می شود.تاسف آورتر آنکه بعلت وجود باورهای غلط یا کمی ارزانتر بودن مردم از آن استقبال می کنند.

در یکی از همین شهرهای مرزی از کباب یک کباب فروشی آنهم در زیر زمین یک ساختمان تعاریف زیادی شنیده بودم ولی با مراجعه و نگاه بهداشتی فورا از آن خارج شدم. در میان سکوت بخش بهداشت کشور و بعضا حمایت متولی آن محصولات تراریخته بدون مارک و نشان مخصوص عرضه می شود بحدی که تقریبا تمام روغن های موجود با هرمارک و نشانی از این دسته هستند.کارکنان بهداشت محیط از بی توجهی مقامات ذیربط نسبت به گزارشات و پیگیری هایشان خسته و درمانده اند. راستی تاکنون کدام مامور بهداشت محیط را بعلت وظیفه شناسی تشویق فرموده اید؟

با وجود حق انتخاب برای مردم هیچ منبع بهداشتی در حوزه بهداشت مواد غذایی و کشاورزی تا کنون گزارشی از وضعیت میزان مواد معدنی و شیمیایی صیفی جات و سبزیجات و میوجات فراوان موجود در بازار ارائه نمی کند و ما نمیدانیم علیرغم زیبایی ظاهری کیفیت محصولات عرضه شده چگونه است. در حالیکه بارها شنیدیم حتی محصولات ما از کشورهایی چون عراق و افغانستان و کشورهای عربی عودت داده شده اند. اگر در حوزه انواع و اقسام امواج رادیویی و الکترومغناطیسی به نتیجه قانع کننده ای نرسیده اید حداقل در موارد اثبات شده, اقدام فرماید. براستی سلامت مردم چقدر می ارزد که این چنین باید آن را فدای نرخ ۲۵ درصدی بیکاری استان کنیم؟

مگر مشکل آنفلوانزای طیور و انهدام چند میلیون قطعه مرغ را در سال ۹۶ را فراموش کرده ایم. مگر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری بومی کشور نیست؟ چند درصد از این مردم از راه عرضه فلافل و ساندویج به انگل مبتلا می گردند؟ در مورد هر چیزی و به هر بهانه ای قانون را راکد می گذارید, حداقل در مورد بهداشت و سلامت مردم به قانون عمل کنید. راستی سیگار بطور روز افزونی بر لب نوجوانان و آینده سازان ما خودنمایی می کند! اگر چه عمل و اجرای دقیق قانون وظیفه ادارات ذیربط و مدعی العموم و استاندار محترم است ولی همه ما نیز موظفیم برای بهداشت خود ارزش قائل شده و سلامت خود را فدای مواد غذایی ناسالم نسازیم, قطعا یکی از موثرترین مجریان صحیح قانون خود ما هستیم.

محمود رستمی تبار کارشناس بهداشت محیط فروردین ۹۷

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار