معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به نزدیک شدن فصل گل‌دهی "لاله واژگون"، گفت: چرای بیش از حد دام در رویشگاه‌ لاله واژگون، زندگی این گونه منحصر به فرد گیاهی را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۵۹۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 17 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،کاظم علیزاده ، اظهار کرد: فصل گل دهی لاله واژگون کم کم آغاز شده و از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت به مدت یک ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: این گونه از بین 12 هزار گونه گیاهی شناخته شده در کشور جزو گونه‌های منحصر به فرد و حفاظت شده است که در معرض خطر قرار دارد.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های لاله واژگون مقاوم بودن و رویش آن در دامنه‌های صخره‌ای و سنگلاخی است که گونه‌های کمتری این ویژگی را دارند.

به گفته علیزاده رویشگاه لاله واژگون در استان کرمانشاه شامل پناهگاه حیات وحش بیستون، منطقه حفاظت شده بیستون، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع امروله و دالاخانی و منطقه بوزین و مره‌خیل است.

وی یادآور شد: در مناطق آزاد نیز لاله واژگون در دشت‌های اورامانات خصوصا منطقه " آتشگاه" که به دشت لاله واژگون معروف است، می‌روید.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه استان لرستان، چهارمحال و بختیاری، گلستان و ... را از دیگر رویشگاه‌های لاله واژگون در کشور دانست.

وی با بیان اینکه دو نوع از لاله واژگون شامل گونه زرد و قرمز آن در کرمانشاه مشاهده می‌شود، بیان کرد: نوع نارنجی هم داریم که در کرمانشاه دیده نشده است.

علیزاده به تهدیدهایی که متوجه این گونه گیاهی است نیز اشاره و خاطرنشان کرد: حضور بیش از حد گردشگران در زیستگاه این گونه و برداشت آن باعث نابودی لاله واژگون می‌شود، زیرا هم گل آن برای گرده افشانی سال بعد از دست می‌رود و هم غده این گیاه کنده شده و برای سال‌های بعد تقویت نمی‌شود.

وی چرای بیش از حد دام در رویشگاه‌های لاله واژگون را از دیگر خطراتی دانست که این گونه را تهدید می‌کند.

به گفته این مسئول، اکنون چند سالی است که با آگاهی بخشی به مردم کمتر شاهد برداشت لاله واژگون و چیدن آن هستیم، اما این گونه همچنان در معرض خطر است.

علیزاده هرگونه خرید و فروش لاله واژگون در بازار را نیز تخلف دانست و گفت: مردم نیز به این گونه اگر در بازار عرضه شود به چشم کالای قاچاق نگاه و از خرید آن خودداری می‌کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار