مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت:مجموعه ارتفاعات صعب العبور بازی دراز، که دارای شیب‌های تند و بریدگی‌ها و پیچیدگی‌های ممتد در همه جهات‌می‌باشد، یکی از موانع عمده برای هر نوع حرکت یگان‌های نظامی به شمار میرود.
کد خبر: ۵۹۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ 21 April 2018

به گزارش تانباک به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه سردار مراد علی محمدی ضمن گرامی داشت یاد وخاطره شهدای عملیات بازی دراز در خصوص چگونگی این عملیات گفت:مجموعه این ارتفاعات محور سرپل ذهاب_ قصرشیرین را از محورگیلانغرب_ قصرشیرین جدا می‌نماید.

وی خاطر نشان کرد:اهمیت این ارتفاعات بدان جهت است که در دست داشتن آن معابر وصولی به سرپل ذهاب و قصرشیرین و تا حدودی معابر منتهی به گیلانغرب را کنترل، و دیده بانی فوق العاده مناسب و عمیق و وسیع به همه جهات بویژه شمال، شرق و جنوب را فراهم می‌سازد، به همین جهت نیرو‌های متجاوز عراق در آغاز جنگ تلاش کردند این ارتفاعات را اشغال نمایند و به عنوان یک منطقه دیده بانی مورد استفاده قرار دهند.

 محمدی اظهار داشت:بطوریکه با اجرای آتش‌های توپخانه دیده بانی شده از بازی دراز مشکلات عمده‌ای را برای رزمندگان اسلام در سراسر منطقه پدافندی و حتی برای تردد خودرو‌ها از گذرگاه‌هایاجباری کل داوود و میان کل در مسیر پاطاق - سرپل ذهاب بوجود آورند و بدین ترتیب موقعیت خاص قلل مرتفع ۱۰۵۰ و ۱۱۰۰ شمالی و جنوبی و ۱۱۵۰ بدلیل مزیت و برتری محلدیده بانی و هدایت آتش‌های توپخانه، دشمن را وادار به احداث جاده‌ای آسفالته از نزدیکی آبادی خزل کوری کهرک واقع در مسیر جاده قصرشیرین- گیلانغرب به دامنه غربی قله ۱۱۵۰ بازی دراز و استقرار یک تیپ پیاده و یک گروهان تانک روی این ارتفاعات نمود.

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه تصریح کرد:دشمن دیدگاه واقع روی این قله را که از تجهیزات ارتباطی قابل توجه برخورداربود بنام دیدگاه صدام نامگذاری نمود، تا از دستیابی نیرو‌های ایرانی به ارتفاعات مورد بحث جلوگیری نماید. نظر به اینکه در آغاز جنگ برتری نسبی از آن نیرو‌های دشمن بود، رزمندگاناسلام توانستند پیشروی دشمن را سد، اما نتوانستند در آن مرحله اولیه اقدام مؤثری در خصوص باز پس گیری این ارتفاعات انجام دهند.

سردار محمدی افزود: از اوایل سال ۱۳۶۰ نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفتند برای عقب راندن نیرو‌های متجاوز از رشته ارتفاعات بازی دراز اقدام به یک عملیات نظامی مشترک علیه نیرو‌های دشمن انجام دهندو به همین دلیل فرماندهان ارتش و سپاه ارتفاعات بازی دراز را به عنوان اولین هدف نیمه گسترده در صحنه عملیات غرب انتخاب کردند.

مدیرکل حفظ آثار استان در ادامه بیان داشت: برابر طرح تهیه شده در آغازین ساعات روز دوم اردیبهشت ماه ۱۳۶۰، رزمندگان اسلام شامل نیرو‌های سپاه، ارتش، و بسیج مردمی از ۴محور پیش بینی شده به سمت اهداف مورد نظر حرکت و حمله خود را آغاز نمودند:محور اول: در مسیر روستای جگرلو به سمت ارتفاعات ۱۱۰۰ شمالی و قله ۱۱۵۰محور دوم: در امتداد روستا‌های خاتونه و زرین جوب به سمت ارتفاعات ۱۱۰۰ جنوبی و قله ۱۱۵۰محور سوم: در امتداد مسیر افشارآباد به سمت ارتفاعات ۱۰۵۰ و قله ۱۱۵۰محور چهارم: در امتداد مسیر شیشه راه به سمت ارتفاعات ۷۰۵ و ۷۰۰ و ۷۹۵سایر یگان‌های تحتامر قرارگاه مشترک هدایت کننده در منطقه مربوط پدافند نمودند.

سردار محمدی در پایان گفت: با شروع عملیات رزمندگان اسلام علی رغم مشکلات فراوان در اثر این عملیات، رزمندگان اسلام توانستند بخش عمده‌ای از اهداف مورد نظر را تصرف نمایند. در طول ۷ روز عملیات، دشمن چندین بار اقدام به پاتک‌های سنگین نمود که هر بار با ایثار و فداکاری‌های رزمندگان اسلام اینپاتک‌ها دفع گردید. در جریان این عملیات خلبان دلاور ارتش اسلام علی اکبر شیرودی و فرمانده شجاع گردان تکاور مالک اشتر حسین ادبیان به شهادت رسیدند و همچنین سردارانشجاعی همچون غلامعلی پیچک، محسن وزوایی، موحد دانش و محسن حاجی بابا در هدایت و موفقیت این عملیات نقش مؤثری داشتند.

نتایج عملیات: آزاد سازی بخش‌های عمده‌ای از ارتفاعات بازی درازشامل ارتفاعات ۱۰۵۰، ۱۱۰۰ جنوبی، به اسارت گرفتن ۷۰۰ نفر از ارتش بعث عراق و وارد نمودن تلفات وخسارات زیادی به نیرو‌های دشمن و انهدام بخشی از تجهیزات او.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار