عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روزآمدی تولید، رقابت‌پذیری و اطمینان‌بخشی به مصرف‌کننده را از جمله راهکارهای حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: ورود ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور مانع اصلی تقویت تولید داخلی است.
کد خبر: ۵۹۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 21 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم،عبدالرضا مصری، با اشاره به اینکه بیان شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری در راستای تکمیل همان بحث‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: حلقه آخر بحث‌های اقتصادی گذشته حمایت از تولید ملی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حاصل تقویت تولیدات ملی و سرمایه‌گذاری در این زمینه تولید است، بیان کرد: اما تولید هدف نیست بلکه در این چرخه هدف اصلی فروش است که تضمین‌کننده بقای تولیدکننده است.

وی عنوان کرد: اگر مجموع ایده و فکر، سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی انجام گرفت کالایی تولید می‌شود که اگر به فروش رسید چرخه تولید ادامه می‌یابد و اگر بیشتر به فروش رفت توسعه و اگر توسعه پیدا کرد ایجاد اشتغال جدید خواهد کرد اما اگر این تولیدات به فروش نرفت نه تنها اشتغال جدید صوت نخواهد گرفت بلکه این روند به تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران منجر می‌شود.

مصری با بیان اینکه در نتیجه حلقه آخر در این بحث فروش است، بیان کرد: در رابطه با فرمایشات مقام معظم رهبری که خطاب به همه امت اسلامی است حالا چه دولت به عنوان حاکمیت و چه تولیدکننده و چه مصرف‌کننده تکالیفی برای آنها ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی از وظایف تولیدکنندگان داخلی را روزآمدی تولید دانست و عنوان کرد: این روزآمدی باید از لحاظ کیفیت و از لحاظ سلیقه خریدار و نوع بسته‌بندی در نظر گرفته شود.

مصری با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف تولیدکننده رقابت‌پذیری است، بیان کرد: وقتی که مصرف‌کننده به بازار می‌رود و کالای ایرانی را با کالای خارجی از لحاظ کیفیت و قیمت مقایسه می‌کند، باید کالای ایرانی توان رقابت با نمونه خارجی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از وظایف تولیدکننده اطمینان‌بخشی به مصرف‌کننده است، افزود: برخی از کالاها مانند کالای نیمه سرمایه‌ای نیاز به خدمات پشتیبانی دارد و تولیدکننده باید اعتماد مصرف‌کننده را برای خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت کالا جلب کند.

مصری با بیان اینکه برندسازی کالا یکی از مباحث جدی تولید در دوران کنونی است، عنوان کرد: تداوم استفاده از یک برند خاص به اطمینان از کالاهای آن برند منجر می‌شود باید تولیدکنندگان داخلی به این فکر باشند که این شیوه تولید را جا بیاندازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دو موضوع دیگر در زمینه تولید داخلی را تبلیغات هدفمند و قیمت رقابتی دانست و افزود: تولیدکننده داخلی هرچه بیشتر کالایش در بازار به فروش رفت باید قیمت آن کالا را برای مصرف‌کننده کاهش دهد.

مصری با بیان اینکه باید تعصب استفاده از کالای ایرانی در ما به وجود آید، گفت: وظیفه مردم خرید کالای داخلی و بومی در جهت حمایت از کارگران ایرانی و ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه در صورت خرید کالای خارجی، کارگران خارجی در کشور مشغول به کار خواهند شد، بیان کرد: وظیفه دولت حمایت از تولیدکننده با قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت و تسهیلات بانکی با سود ارزان قیمت است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که تولیدکننده ایرانی از تسهیلات بانکی با سود بالای 20 درصد استفاده می‌کند مجبور به افزایش قیمت کالا می‌شود، گفت: تولیدکننده خارجی زمانی که بانک مراجعه می‌کند بانکها تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار آنها قرار می‌دهند و تولیدکننده داخلی زمینه رقابت را در این بازار از دست خواهد داد.

مصری با اشاره به اینکه دولت باید سود تسهیلات بانکی را برای حمایت از تولیدکننده کاهش دهد، عنوان کرد: توسعه صادرات یکی دیگر از مباحث جدی در زمینه تولید است ما باید غیر از بازارهای داخلی همان طور که خارجی‌ها کالاهای خود را روانه بازار ما می‌کنند، مبادرت به صادرات کالاهای خود به خارج کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه یکی‌‌ دیگر از وظایف اصلی دولت مدیریت واردات است، افزود: نباید اجازه دهیم هر کشوری هر کالایی را وارد کشور ما کند شود.

مصری آخرین معضل حمایت از تولید داخلی را بحث قاچاق کالا دانست و گفت: چرا باید اجازه دهیم که 15 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شود، چرا مرزهای ما به روی کالای قاچاق باز است؟ این رویه ضد تولید داخلی است که باید اصلاح شود.

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار