بهزاد خالوندی
کد خبر: ۶۰۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ 03 May 2018

به گزارش فراتاب: آنچه در رودخانه "چم بشیر" کرمانشاه رخ داده یک تراژدی تمام عیار است. البته همه ی ابعاد این ماجرا به داستان غم انگیز غرق شدن "سوگند" دختر بچه ی 3 ساله در کانال بتونی این رودخانه -که این روزها نگاه رسانه ها و شبکه های اجتماعی را متوجه خود کرده- ختم نمی شود و قربانی بزرگتر خود "چم بشیر" است که در این تابوت بتنی دفن شده.

چم بشیر" یک رودخانه ی شهری خروشان است که از سراب تاریخی تاق بستان (تاق وه سان) سرچشمه می گیرد. متاسفانه در اوج بی سلیقگی و ضعف دانش مدیریتی، این رودخانه به محض خروج از محوطه ی کبابی های پایین دست تاق بستان، در داخل یک تابوت بنتی هدایت می شود تا در ادامه به رودخانه قره سو بریزد. بدنه کانال بتنی هم چیزی شبیه کانال طرح آبرسانی است؛ شیب دار و بدون حفاظ. به گونه ای جای خالی یک تابلوی "لطفا نزدیک نشوید!" در حاشیه کناری آن به شدت احساس می شود.

البته سنت هدایت رودخانه های شهری در تابوت های بتنی تنها مختص به "چم بشیر" نیست و به لطف ضعف مدیریت شهری، رودخانه آشوران هم چنین سرنوشت شومی پیدا کرده است.

چم بشیر" به علت پیوند با محوطه تاریخی تاق وه سان دارای یک موقعیت فوق العاده گردشگردی است و در صورتی که از چنگ این تابوت بتنی خلاص شود و در همان بستر طبیعی رودخانه ساماندهی گردد، می تواند تبدیل به یک رودخانه شهری با قابلیت های گردشگری فوق العاده گشته و دهها پروژه خدماتی و توریستی در کنار آن تعریف شود.

بی گمان اگر چنین فضا و چنین رودخانه ای در دست مدیران شهرهای اصفهان و شیراز بود از آن برای توسعه شهرهایشان چه بهره ها که نمی گرفتند.

 تا اینجای کار که هنر مدیران شهری کرمانشاه تنها در دفن رودخانه های شهری در کانال های بتنی و تبدیل آن ها به کانال فاضلاب خلاصه شده است.

متاسفانه هنوز توسعه پایدار شهری و دغدغه ی احیای رودخانه های شهری جایگاهی نزد مدیریت شهری کرمانشاه ندارد و آن ها برخلاف مسیری که دنیا برای توسعه طی کرده، حرکت می کنند. احتمالاً در موضوع اخیر غرق شدن یک دختر بچه بیگناه در این کانال بتونی نیز تنها به نرده کشی و یا شاید پوشاندن و تبدیل این رودخانه به خیابان بسنده کنند!

معلوم نیست کرمانشاه تا کی باید تاوان تصمیمات ویرانگر مدیران ناتوان و ناکارآمد را بدهد و داستان این فرصت سوزی ها و سرمایه گریزی ها کی به پایان می رسد.

به امید روزی که چم بشیر برای مردمات فقیر حاشیه نشین آن به جای اضطراب غرق شدن کودکان، تبدیل به فرصتی برای ساختن یک آینده بهتر برای آن ها باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار