رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون بیش از ۶۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین استان علیه بیماری "شاربن" خبر داد.
کد خبر: ۶۰۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ 07 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر مجید همتی اظهار کرد: در سه شهرستان سنقروکلیایی، صحنه و دالاهو و بخشی از شهرستان سرپل ذهاب و گاوداری‌های صنعتی واکسیناسیون شاربن انجام خواهد شد.

همتی ادامه داد: امسال برای واکسیناسیون حدود 600 هزار راس دام سبک، 30 هزار راس گاو و گوساله و 1500 راس از تک سمی‌های استان شامل اسب، الاغ و قاطر برنامه ریزی شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری شاربن از اوایل اردیبهشت ماه، اظهار کرد: واکسیناسیون به مدت 40 روز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به هدفمند شدن واکسیناسیون علیه بیماری شاربن، اظهار کرد: واکسیناسیون فقط در واحدهای صنعتی و در مناطقی که ریسک بیماری بالا باشد انجام می‌شود و در بقیه مناطق مراقبت فعال جهت پایش بیماری انجام می‌گیرد.

این مسئول یادآوری کرد: در صورتی که در چند سال آینده شاهد بیماری شاربن در استان نباشیم، واکسیناسیون بیماری در تمام استان هدفمند خواهد شد.

وی گفت: با اقدامات انجام شده و واکسیناسیون صورت گرفته در 10 سال گذشته شاهد شیوع بیماری شاربن دامی در استان نبوده‌ایم و این بیماری تا حدود زیادی کنترل شده است. هرچند در سال گذشته شاهد یک مورد از بیماری در شهرستان روانسر بودیم که واکسیناسیون هدفمند در سطح این شهرستان انجام گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: شاربن یا سیاه زخم یک بیماری بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام است که معمولا گاو، گوسفند، بز، اسب و آهو را درگیر می‌کند.

همتی سیر بیماری را کوتاه عنوان کرد و افزود: علائم بالینی این بیماری معمولا دیده نمی‌شود و به محض درگیری خون منعقد نشده از منافذ طبیعی بدن دام همچون دهان و بینی خارج می‌شود.

همتی تلفات را در بیماری سیاه زخم یا شاربن بالا عنوان و اضافه کرد: این بیماری در انسان نیز موجب ایجاد زخم‌هایی می‌شود و معمولا درمانی ندارد و یا سخت و دیر درمان می‌شود.

همتی گفت: عامل این بیماری باکتری "باسیلوس آنتراسیس" است که در خاک وجود دارد و جزو باکتری‌های هاگ دار است که ممکن است تا 50 سال نیز در طبیعت باقی بماند و با ضدعفونی کننده‌های معمولی هم از بین نمی‌رود.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار