فرمانده حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: ۷۳ نقطه بحرانی حریق در منابع طبیعی استان کرمانشاه شناسایی شده است.
کد خبر: ۶۰۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ 10 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سرهنگ عباس بهاری ، با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی استان از نظر امکانات و کارکنان با کمبود شدید مواجه است اظهار داشت: استان کرمانشاه برای اطفای حریق در منابع طبیعی و جنگل‌‌ها فاقد وسایل به‌روز و مورد استفاده کشورهای پیشرفته است.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی استان به دلیل کمبود اعتبار به وسایل روز مجهز نیست عنوان کرد: هر ساله تعدادی از نیروهای منابع طبیعی بازنشست می‌شوند اما به دلیل عدم جایگزینی خلأ کمبود نیرو به خوبی حس می‌شود.

بهاری با اشاره به اینکه منابع طبیعی استان کرمانشاه از نظر نیروی انسانی با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد گفت: براساس استانداردهای جهانی به ازای هر 5000 متر مرتع و هر 10 هزار متر جنگل یک نفر محافظ باید وجود داشته باشد در حالی که در استان کرمانشاه به ازای هر 20 هزار منابع طبیعی یک محافظ وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه هر ساله از خرداد ماه با افزایش دما و خشک شدن منابع طبیعی فصل حریق آغاز می‌شود و تا آبان ماه ادامه دارد بیان کرد: قبل از شروع این فصل اقدامات پیشگیرانه‌ای در حوزه روستاها، سازمان‌های مردم نهاد، دهیاری‌ها، شوراها و آموزش و آگاه‌سازی آن‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به وجود دبیرخانه 37 سازمان مردم نهاد در منابع طبیعی استان و همفکری و تبادل نظر با آن‌ها گفت: در سال گذشته 35 دستگاه دمنده برای اطفای حریق در منابع طبیعی تهیه و برای شهرستان‌های جنگلی ارسال شد که با وزن 6 کیلو و با استفاده از یک لیتر بنزین چند ساعت کار می‌کند.

بهاری از تمدید بیمه بی‌نام در امسال خبرداد و افزود: هرچند سال گذشته نیز این طرح اجرا شده اما امسال برای 100 نفر در نظر گرفته شده است و با اجرای مناسب در استان کرمانشاه به سایر استان‌ها نیز تعمیم داده شد که در صورت بروز مشکل برای افراد بومی که به صورت خودجوش به اطفای حریق می‌پردازند مشکلی از نظر بیمه وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه 73 نقطه بحرانی از نظر حریق در استان شناسایی و به‌روز شده است اظهار کرد: با مردم بومی نقاط بحرانی قراردادهای پنج ماهه‌ای با عنوان دیده‌بان منعقد شده که در صورت بروز آتش‌سوزی اطلاع‌رسانی و اقدامات لازم انجام شود زیرا کنترل آتش در لحظات اولیه بسیار راحت‌تر است.

بهاری با اشاره به اینکه طی هماهنگی با نیروهای نظامی و انتظامی و پادگان‌ها در مواقع بحران از نیروهای نظامی کمک گرفته می‌شود گفت: استان کرمانشاه به دلیل قرار گرفتن در مرز نسبت به استان‌های دیگر با مشکلات بیشتری مواجه هستند‌.

‌فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه عنوان کرد: بارندگی مناسب امسال از طرفی سبب افزایش منابع زیرزمینی و خشنودی کشاورزان و از طرفی سبب ایجاد دغدغه برای یگان حفاظت منابع طبیعی استان شد زیرا این بارندگی‌ها سبب غنی شدن پوشش گیاهی، سطح مراتع و جنگل‌های استان و در نهایت احتمال بروز آتش‌سوزی می‌شود اما با این وجود اقدامات پیشگیرانه‌ای در زمینه جلوگیری از حریق در استان انجام شده است.

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار