مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن گفت: وام معیشت واحدهای تعمیری در مناطق زلزله‌زده غرب کشور از این هفته در صورت سکونت زلزله‌زدگان در منزل خود پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۶۰۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ 10 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم،مجید جودی ، با اشاره به اینکه از 44 هزار واحد تعمیری 26 هزار واحد به اتمام رسیده است، اظهار داشت: هرچند بسیاری از منازل تعمیری آماده سکونت هستند اما برخی از خانواده‌ها به دلیل ترس از پس‌لرزه‌ها روزها را در منازل خود و شب‌ها را در کانکس می‌گذرانند.

وی عنوان کرد: به منظور تشویق زلزله‌زدگان برای سکونت در منزل خود اعلام شده از این هفته هر خانواده‌ای که در منزل خود ساکن شود وام معیشتی تعلق می‌گیرد که به واحدهای تعمیری نوع یک 8میلیون تومان و به واحدهای تعمیری نوع دو 6 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز در زمینه فروش مصالح ساختمانی مشکلاتی را در مناطق زلزله‌زده ایجاد کرده است بیان کرد: تاکنون 20 هزار تن فولاد وارد منطقه شده است و برنامه‌ریزی شده 20 هزار تن دیگر نیز وارد شود.

جودی با بیان اینکه بخشی از سیمان مورد نیاز خانوارهای زلزله‌زده توسط بنیاد مستضعفان و به صورت رایگان وارد استان می‌شود گفت: این سیمان تنها بخشی از نیاز زلزله‌زدگان را تأمین می‌کند و مابقی از طریق کارخانه‌های استان تهیه می‌شود.

مدیر بازسازی بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه اولویت بنیاد مسکن استفاده از نیروی انسانی و مصالح بومی استان است افزود: با وجود اینکه تمام کارگاه‌های شن و ماسه استان به کار گرفته شده اما تولید استان پاسخگوی نیاز استان در این زمینه نیست و شن و ماسه مرغوب از کامیاران وارد می‌شود.

جودی با بیان اینکه به تمام ستادهای معین اعلام شده که در فضای رقابتی سالم از نیروهای بومی در مناطق زلزله‌زده به کار برده شود گفت: هرچند اولویت بنیاد مشکن استفاده از نیروهای بومی است اما در صورت عدم استقبال نیروهای بومی نمی‌توان کار بازسازی را متوقف کرد و از نیروهای باکیفیت و توانا مناطق دیگر استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیمانکاران و نیروی کار داخل استان باید خود برای درخواست کار اقدام کنند افزود: این نیروها می‌توانند در فضای رقابتی سالم از نظر قیمت و کیفیت با نیروهای غیربومی رقابت کنند و برای استفاده از نیروهای بومی با ادارات و نهادهای مربوطه مکاتباتی انجام شده است.

جودی گفت: تا 5000 میلیارد تومان فرصت اقتصادی از نظر کار ساختمانی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه وجود دارد که پیمانکاران بومی براساس تجربه و آگاهی از این فرصت باید از بازار ایجاد شده استفاده کنند زیرا بنیاد مسکن از کسی برای کار دعوت نمی‌کند.

مدیرکل بازسازی بنیادی مشکن کشور با اشاره به اینکه زیربنای مصوبی برای ساخت منازل در مناطق زلزله‌زده شهری و روستایی وجود ندارد بیان کرد: تسهیلات و کمک بلاعوض دولت تنها برای ساخت یک منزل 70 تا 75 متری کفایت می‌کند و هر فرد در صورت تمایل به افزایش زیربنا باید از آورده خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه دولت در مناطق زلزله‌زده جبران خسارت نمی‌کند بلکه تنها زلزله‌زدگان را توانمند می‌کند گفت: صدور پروانه، نظارت و طراحی به میزان زیربنای واحد مسکونی تا قبل از زلزله رایگان است اما زلزله‌زدگان در صورت تمایل به افزایش زیربنا یا تعداد طبقات باید مازاد زیربنا را پرداخت کنند.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار