رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: با خروج آمریکا از برجام، شرایط اقتصادی کشور هیچگاه به بدی دوران قبل از برجام نخواهد شد.
کد خبر: ۶۰۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 12 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،کیوان کاشفی، با اشاره به خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: آقای ترامپ سعی کرده تمام شعارهای انتخاباتی خود را فارغ از اینکه پیامد آنها چه خواهد بود محقق کند که خروج از برجام نیز یکی از این موارد بود.

وی ادامه داد: قطعا با خروج آمریکا از برجام شرایط اقتصادی کشور به بدی گذشته نخواهد شد، زیرا در زمان قبل از برجام فشارهای اقتصادی بسیار زیادی از سوی اکثر کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی به ایران تحمیل می‌شد، اما اکنون فشار از سوی سایر کشورها کمتر شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران برجام را مهمترین و گسترده ترین توافق بین‌المللی بعد از جنگ جهانی دوم دانست که از چهار ضلع ایران، آمریکا، سازمان ملل و شورای امنیت و ضلع سایر کشورها تشکیل شده است.

کاشفی با بیان اینکه فقط یک ضلع برجام از آن خارج شده و سایر کشورها از جمله اروپا، روسیه، چین و ... موضع گیری‌هایی در برابر ترامپ داشتند، افزود: خروج آمریکا به تنهایی اتفاق خاصی را برای اقتصاد کشور ما رقم نمی‌زند.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه از ابتدای برجام نیز آمریکا هیچ تعهدی را در برابر ایران انجام نداده بود، حتی سرمایه‌گذاران آمریکایی نیز به سمت ایران نیامدند و فقط سایر کشورها به تعهدات خود عمل کردند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است، با این شرایط مشکل اقتصادی چندانی برای ما پیش نمی‌آید، فقط به لحاظ قدرتی که شرکت‌های آمریکایی در امور بانکداری و بین‌المللی دارند ممکن است از این بعد معاملات بین‌المللی ما مقداری تحت تاثیر قرار بگیرد.

کاشفی یادآوری کرد: از سوی دیگر ممکن است به دلیل جو روانی ناشی از خروج آمریکا از برجام برای مدتی شاهد نوسانات بیشتر نرخ ارز و طلا باشیم که امیدواریم با سیاست‌های ارزی دولت وضعیت هرچه زودتر کنترل شود.

وی با بیان اینکه توقع نداریم نرخ دلار دوباره به سه هزار تومان برگردد، گفت: مهمترین نکته برای تولید و صنعت کشور ثبات نرخ ارز است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر روی صنعت و تولید کشور نیز یادآور شد: احتمال اینکه تولید، صنعت، بخش نفت و پتروشیمی و ... مقداری در کشور تحت تاثیر قرار بگیرد وجود دارد، ولی هرگز به شرایط بد گذشته برنمی گردیم.

کاشفی درباره واکنشی که ایران باید برای کاهش پیامدهای اقتصادی خروج آمریکا از برجام نشان دهد، بیان کرد: در درجه اول باید با سایر کشورها بر اساس تفاهم برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در داخل کشور نیز به کمک برجام داخلی تاثیر خروج آمریکا از برجام را خنثی کنیم، تصریح کرد: باید همه بخش‌ها بر روی چند ابر چالش مهم کشور تمرکز و امور را تسهیل کنند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه بالا بودن نرخ بیکاری، نوسانات نرخ ارز، مشکلات واردات و صادرات، مسئله آب و ... را از جمله مواردی دانست که همه باید بر آن تمرکز کنیم تا بتوانیم شرایط را در داخل کشور آسان کرده و با مشکلات خارج از کشور راحت‌تر دست و پنجه نرم کنیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار