مشاور سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: شهر کرمانشاه از نظر جمعیت حاشیه‌نشین در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
کد خبر: ۶۰۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ 14 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا  جمشید گراوند در نشست بررسی مسائل حاشیه‌نشینی کرمانشاه  با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در کشور، اظهار کرد: حدود 30 درصد جمعیت کشور معادل حدود 19 میلیون نفر در بافت ناکارآمد و نابسامان شهری زندگی می‌کنند.

وی از شناسایی 1070 محله با بافت اینچنینی در کشور خبر داد و افزود: از این تعداد برای حدود 425 محله برنامه‌هایی تهیه شده است.

مشاور سازمان امور اجتماعی وزارت کشور یکی از برنامه‌ها برای بافت‌های ناکارآمد و نابسامان شهری را ایجاد دفاتر تسهیل‌گری اعلام کرد و یادآور شد: در مرحله اول ایجاد 100 دفتر در 10 استان استان کشور به صورت پایلوت برنامه‌ریزی شده است.

به گفته گراوند، این دفاتر در استان‌هایی راه‌اندازی می‌شود که آمار نسبتا بالایی از جمعیت محروم و ساکن در بافت حاشیه‌ای دارند.

وی هدف از راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری را ارتقا کیفیت زندگی مردم، استفاده از ظرفیت‌های محلی، توسعه سرمایه‌های اجتماعی و انسانی و مدیریت کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیل‌گری به نوعی حلقه واسط بین مردم و دستگاه‌های مداخله‌گر در محلات هستند.

مشاور سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، کرمانشاه را نیز از جمله استان‌هایی دانست که دفاتر تسهیل‌گری در آن راه‌اندازی می شود و ادامه داد: کرمانشاه از نظر جمعیت ساکن در
بافت‌های ناکارآمد شهری جایگاه دوم و از نظر وسعت این بافت‌ها جایگاه سوم کشور را دارد.

گرواند بیان کرد: متاسفانه کرمانشاه با وجود آنکه به نوعی مرکز حوزه فرهنگی زاگرس است، اما آنطور که باید از توسعه اجتماعی و زیرساخت‌های شهری برخوردار نیست.

بیژن کلهرنیا کارشناس مسائل شهری نیز در این نشست اظهار کرد: حدود یک سوم جمعیت شهر کرمانشاه در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی و نامتعارف زندگی می‌کنند.

وی از برنامه ریزی برای راه‌اندازی 10 دفتر تسهیل‌گری در این سکونتگاه‌ها خبر داد که کار دو دفتر آغاز شده و مابقی دفاتر نیز به زودی کار خود را آغاز می‌کنند.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه حل مشکلات حاشیه نشینی صرفا با توسعه کالبدی شهر و ایجاد امکانات شهری محقق نمی‌شود، عنوان کرد: باید به دنبال توسعه اجتماعی در این مناطق باشیم که در زیر مجموعه آن توسعه اقتصادی و کالبدی نیز پدید خواهد آمد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار