مسئول واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وضعیت اهدای عضو در استان را نامناسب دانست و گفت: تنها یک درصد موارد مرگ مغزی استان منجر به اهدای عضو می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 21 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،کبری طلیعی به مناسبت روز جهانی «اهدای عضو» (31 اردیبهشت)  با اشاره به لزوم فرهنگ سازی هرچه سریعتر در خصوص اهدای عضو، به وجود 25 هزار بیمار در انتظار پیوند در کشور اشاره کرد و افزود: روز به روز تعداد این بیماران در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه پیوند عضو می تواند جان این افراد را از مرگ نجات دهد، گفت: متاسفانه هر روز شاهد مرگ تعدادی از این بیماران هستیم و روزانه هفت بیمار در انتظار پیوند به علت تاخیر در انجام پیوند، جان خود را از دست می دهند.

طلیعی تصریح کرد: در حالی این بیماران جان خود را از دست می دهند که در کشور سالانه حدود چهار تا هشت هزار نفر مرگ مغزی می شوند که می توان اعضای بدن بیشتر آنها را اهدا کرد و جان بسیاری از این بیماران در انتظار پیوند را نجات داد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر از این تعداد مرگ مغزی در کشور تنها حدود 800 مورد آن به پیوند عضو می انجامد و این در حالیست که هر مورد مرگ مغزی قابل پیوند عضو، می تواند زندگی هشت نفر را با اهدای قلب، دو ریه، دو کلیه، کبد، پانکراس و روده نجات دهد.

طلیعی تصریح کرد: همچنین یک مورد مغزی می تواند با اهدای 53 بافت، عضو، استخوان و ... 53 نفر را از معلولیت نجات دهد.

مسئول واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ضعیف خواندن فرهنگ اهدای عضو در کشور و استان، گفت: متاسفانه در استان کرمانشاه وضع به نسبت کشور بدتر است، طوری که امسال با گذشته دو ماه تنها یک مورد اهدای عضو داشته ایم.

وی افزود: در کرمانشاه به طور میانگین از موارد مرگ مغزی تنها یک درصد آن به اهدای عضو منجر می شود، درحالیکه این درصد در شهری مثل مشهد 90 درصد است.

طلیعی در ادامه به تفاوت کما و مرگ مغزی اشاره کرد و افزود: متاسفانه بسیاری مرگ مغزی را با کما اشتباه می گیرند و امید دارند که بیمار مجدد سلامت خود را به دست آورد. در کما فرد بیمار زنده است و ممکن است فرد سالم شده و زندگی عادی داشته باشد یا وارد زندگی نباتی شود، اما در مرگ مغزی، مغز بیمار مرده و سایر اندام های او به کمک دستگاهی که به او وصل است زنده هستند و به محض قطع دستگاه اندام ها نیز می میرند و نفس قطع می شود.

مسئول واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه امیدی به بازگشت برای بیمار مرگ مغزی نیست گفت: وقتی مغز که فرمانده بدن است می میرد بدن قدرتی برای ادامه حیات ندارد و نهایتا ظرف یک ساعت تا یک هفته و شاید دو هفته اندام های بیمار حتی با وجود دستگاه نیز می میرند.

طلیعی تصریح کرد: در همین راستا فرصت برای اهدای عضو بسیار اندک است و به محض اعلام مرگ مغزی می توان پیوند عضو را انجام داد، اما هرچه از زمان آن بگذرد به علت مرگ مغز، سمی در بدن ترشح می شود که اندام ها را به تدریج از کار می اندازد، بنابراین باید اهدای عضو سریع انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر چهار مورد مرگ مغزی داریم که متاسفانه خانواده ها به اهدای عضو رضایت نمی دهند.

طلیعی تصریح کرد: در همین راستا به شدت به فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو نیاز داریم و لازم است رسانه ها به طور جد در این زمینه ورود کنند تا شاید از این طریق بتوان جان بسیاری بیماران در انتظار پیوند را از مرگ انجام داد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار