معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه از شروع سیر کاهشی آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد.
کد خبر: ۶۰۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 22 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،محمدابراهیم الهی تبار ، با بیان اینکه کشور و استان درگیر معضل آسیب‌های اجتماعی است، گفت: از زمان تشکیل دولت یازدهم تیمی 70 نفره متشکل از خبرگان، صاحب نظران، کارشناسان و حوزویان در وزارت کشور شکل گرفت تا بطور عمیق رصد تحولات اجتماعی را انجام دهند.

وی افزود: این تیم کار خود را در دو بخش سنجش سرمایه های اجتماعی کشور و بحث رصد تحولات اجتماعی به منظور بررسی سیر آسیب‌های اجتماعی در کشور آغاز کردند که متاسفانه جمع بندی نتایج آنها رضایت بخش نبود و حاکی از وضع نامناسب آسیب های اجتماعی کشور داشت.

الهی تبار تصریح کرد: با احصا نتایج، دو دیدگاه در تعیین راهکار برای رفع این معضل ارائه شد، یکی اینکه آسیب‌های اجتماعی به مردم اطلاع رسانی شده و مردم را نسبت به خطرات آن آگاه کرد، طوری که مردم و مسئولین پای کار بیاند و دیدگاه دیگر همچون گذشته معتقد بود که نباید این معضلات و آسیب‌ها گفته شود و اعلام آن را نوعی سیاه نمایی تلقی می‌کرد.

وی افزود: درنهایت جمع بندی کار به این صورت بود که همه باید در حوزه آسیب های اجتماعی نقش آفرین باشند و هم دولت و هم مردم باید پای کار بیایند که خوشبختانه همه مسئولین در سالهای اخیر در حوزه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی پای کار آمدند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه افزود: نتایج تحقیقات انجام شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور در سطح سران سه قوه مطرح شد و در نهادهای موثر طرح موضوع شد و همه در جریان وضعیت آسیب‌های اجتماعی قرار گرفتند.

الهی تبار با اشاره به تقسیم کار ملی در سطح کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: بعد از بررسی های انجام شده 23 آسیب اجتماعی در سطح کشور شناسایی شد، اما در این بین پنج آسیب بیکاری، طلاق، اعتیاد، حاشینه نشینی و مفاسد اخلاقی به عنوان آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار اعلام شدند.

وی با اشاره به برنامه ریزی کاهش آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه گفت: در همین راستا برنامه ریزی شده 10 درصد از میزان آسیب های اجتماعی کشور کم شود.

الهی تبار با بیان اینکه استان کرمانشاه نیز همپای کشور در سالهای اخیر در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته است، گفت: خوشبختانه این فعالیت‌ها موجب شده تا امروز شاهد سیر کاهشی آسیب‌های اجتماعی در استان باشیم.

وی افزود: سال گذشته آمار جرائم علی رغم اینکه در سطح کشور مقدار کمی افزایش داشت، در استان کرمانشاه چهار درصد کاهش داشته است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: همچنین نرخ خودکشی در استان 16 درصد کاهش داشته است.

وی به کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار اعلام شده سال گذشته 74 هزار پرونده به دستگاه قضایی استان ارجاع شده که این تعداد نسبت به سال ماقبل آن با ورود 96 هزار پرونده، 22 هزار پرونده کاهش یافته است که خود نشان از کاهش آمار جرائم و آسیب های اجتماعی است و این امر نشان می دهد که مداخلات ما جواب داده است.

الهی تبار به اجرای طرح های بسیار در حوزه طلاق و کاهش آن اشاره کرد و گفت: اولویت ما در این زمینه بحث آموزش مهارت‌های زندگی است که این کار در سه بخش قبل از ادواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج تعریف شده است.

وی افزود: عمده گروه‌های هدف نیز در کنار زوجین، دانش آموزان و دانشجویان هستند که متناسب با سن و مرحله ازدواج آموزش‌های مهارت زندگی قبل، حین و بعد از ازدواج به آنها داده می شود.

معان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه به معضل اعتیاد در استان هم اشاره کرد و افزود: در زمینه این معضل نیز کار در سه بخش پیشگیری، درمان و مقابله در حال انجام است.

وی افزود: در بحث پیشگیری اولویت کار آموزش است و اینکه به جوانان و نوجوانان قدرت "نه" گفتن را یاد بدهیم که در مقابل تهدیدهای اجتماع از خود محافظت کنند.

الهی تبار تصریح کرد: در حوزه درمان و مقابله نیز اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است و خوشبختانه سیر این معضل اجتماعی نیز در استان روند کاهشی به خود گرفته است.

وی به معضل حاشیه‌نشینی اشاره کرد و افزود: مناطق حاشیه نشین متاسفانه بستر مناسبی برای رشد آسیب‌ها و معضلات اجتماعی هستند و باید با حساسیت ویژه روی این مناطق کار شود که درهمین راستا بازسازی این مناطق در دستور کار است و در 10 منطقه بافت حاشیه نشین استان پنج موسسه تسهیل گری جهت پیشبرد بازسازی ایجاد کرده ایم.

الهی تبار افزود: این دفاتر تسهیل گری با مردم ارتباط برقرار کرده و تلاش می کنند از ظرفیت اجتماعی این مناطق در امر بازسازی استفاده شود.

وی در پایان با ابراز امیدواری تدوام سیر کاهشی آسیب‌های اجتماعی در استان گفت: همه باید بدانیم که در این زمینه مسئول هستیم و هرکس باید به سهم خود در جهت پیشگیری و مقابله با این آسیب‌ها تلاش کند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار