مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه عاملین کشتار غیرمجاز را قربانیان اصلی بیماری تب کریمه کنگو دانست و از پایش و سمپاشی یک هزار و ۱۰۰ روستا علیه این بیماری خبر داد.
کد خبر: ۶۲۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 03 July 2018

به گزارش تابناک به نقل از مهر،دکتر نادر پرور با اشاره به اینکه در این فصل تب کریمه کنگو شایع می‌شود، اظهار داشت: در فصل گرم سال که فصل تکثیر و تزاید کنه‌ها هم هست احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد که ابتلای انسانی آن بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه میزان کشندگی این بیماری در انسان بالای ۷۰ درصد است، افزود: این بیماری هیچگونه عوارضی ندارد و چون دام ظاهری سالم دارد عموم مردم فکر نمی‌کنند خطرناک باشد در حالی که هر دامی که ناقل کنه‌ها است می‌تواند مخزن یا ناقل بیماری محسوب شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به این بیماری خطرناک، گفت: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم با انجام مصاحبه و حضور در صدا و سیما و کلاس ترویجی و آموزشی هم برای بهره‌برداران و فعالین دامپروری و هم مردم آموزش‌هایی را ارائه دهیم تا مشکلی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه کشتارهای غیرمجاز یکی از راه‌های انتقال این بیماری است، افزود: عاملین کشتار غیرمجاز از جمله قربانیان این بیماری خطرناک هستند و ما در مرحله اول برای پیشگیری از ابتلای این‌ افراد و خانواده آنان در تلاش هستیم.

دکتر پرور عرضه لاشه غیربهداشتی و مبتلا به تب کریمه کنگو را تهدیدی جدی برای عموم مردم دانست و گفت: باید عموم مصرف‌کنندگان برای تهیه گوشت به مراکز مجاز و معتبر و تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند و گوشت مورد نیاز را با مهر دامپزشکی تهیه کنند و به هیچ وجه گوشت را از مراکز غیرمجاز و افرادی که سلامت خود و لاشه های گوشت آنان مورد تائید نیست تهیه نکنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: برخی از مردم به صرف ارزانی، گوشت را از مناطق تهیه می‌کنند در حالی که این بیماری اگر شیوع یابد سلامت آنان را به طور جدی تهدید می‌کند، باید به خود مراقبتی و سلامتی توجه کنند.

این مقام مسئول گفت: دامداران و دامپروران نیز با باید با استفاده از وسائل محافظت فردی نظیر چکمه، دستکش، عینک و لباس به خود مراقبتی توجه داشته باشند و با فاصله ۱۵ روز یکبار سمپاشی بدن و جایگاه دام انجام شود زیرا مبارزه با ناقلین مهمترین اقدام است.

وی افزود: ما نیز در استان بیش از پیش پیگیر ایجاد پیش سرد در کشتارگاه‌های دام هستیم البته کشتارگاه بیستون گوشت کرمانشاه و هرسین و صحنه را تامین می‌کند و شهرستان‌های سنقر و پاوه هم پیش سرد دارند و قرار است در هفته آینده نیز کشتارگاه کنگاور مجهز به این سیستم شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: شهرستان غربی و اورامانات مناطق پرخطر هستند و ما به طور مرتب از طریق فرمانداری و شهرداری پیگیری‌هایی را انجام دادیم و در نهایت قول مساعد دادند هرچه زودتر کشتارگاه‌ها را مجهز کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث عدم خرید از افرادی که گوشت غیرمجاز عرضه می کنند بر همکاری مردم تاکید کرد و بیان داشت: مبارزه با ناقلین و سمپاشی روستاها را در دستور کار قرار دادیم و در این میان با همکاری استانداری، مدیریت بحران و و فرمانداری یک هزار و ۱۰۰ روستا که ۷۰۰ مورد آن در مناطق زلزله‌زده است سمپاشی شدند.

دکتر پرور از سمپاشی ۴ میلیون متر مربع اماکن دامی و سمپاشی بدن ۲ میلیون راس دام سبک و ۸۰ هزار راس دام سنگین خبر داد و گفت: بر اساس آخرین گزارشات علوم پزشکی تاکنون تلفاتی در حوزه انسانی نداشتیم و امیدواریم با رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی و خود مراقبتی در تهیه و تامین گوشت مانع از شیوع بیماری در استان باشیم.

 

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار