یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی معتقد است، امکان ابتلا به آلرژی در هر سنی برای افراد وجود دارد.
کد خبر: ۶۲۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 08 July 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر سیدحمیدرضا مرتضوی با بیان اینکه آلرژی یا حساسیت واکنش غیرطبیعی به مواد خوراکی، استنشاقی و تماسی است، گفت: عوامل ارثی در بروز این واکنش غیرطبیعی دخیل هستند.

مرتضوی با اشاره به ابتلای 20 درصد افراد جامعه به آلرژی، گفت: علاوه بر وجود زمینه ارثی برای بروز آلرژی نیاز است فرد با ماده آلرژن برخورد داشته باشد و تا زمانی که این برخورد صورت نگیرد علائم آلرژی در فرد بروز نمی کند.

وی افزود: امکان بروز آلرژی در هر سنی وجود دارد و در هر سن در صورت وجود زمینه آلرژی فرد در تماس با ماده آلرژن می تواند دچار آلرژی شود.

مرتضوی شناخته شده ترین راه درمان آلرژی را دوری و پرهیز از ماده آلرژن عنوان کرد وافزود: در برخی مواقع امکان انجام این کار وجود ندارد، زیرا برخی به گرده گلها و درختان حساسیت دارند و این ذرات در برخی فصول سال به طور مداوم در هوا وجود دارد و در این زمان درمان های کنترلی برای آنها توصیه می شود که شامل یک سری اقدامات محافظتی است.

وی با اشاره به وجود واکسن آلرژی، گفت: برای برخی بیماران نیز واکسن آلرژی تزریق می شود، البته همه بیماران قادر به استفاده از آن نیستند و تزریق این نوع واکسن بسته به شرایط جسمی، سنی، اجتماعی و محیطی متفاوت است و هزینه نسبتا بالایی هم دارد و در بهترین حالت موفقیت عملکرد آن 75 درصد است.

وی افزود: بسته به نوع ماده آلرژن داروهای تجویز شده برای کنترل آلرژی نیز متفاوت است و بسته به نوع آلرژن علائم بیمار نیز متغیر است.

این فوق تخصص آلرژی تصریح کرد: آلرژن هایی که استنشاقی بوده سیستم تنفسی را درگیر کرده و علائم آن شامل گرفتگی و آبریزش بینی، کبودی زیر چشم و خارش گلو و چشم می‌باشد.

وی افزود: در خصوص آلرژن های گوارشی نیز علائم عمدتا شامل اسهال، استفراق و درد شکمی است و در بحث آلرژن های پوستی نیز فرد با علائمی از جمله کهیر و اگزمای پوستی مواجه می شود.

مرتضوی شوک آنافیلاکسی را شدیدترین نوع آلرژی عنوان کرد و افزود: دراین نوع آلرژی که فرد حساسیت شدید به ماده آلرژن دارد، به طور همزمان چند دستگاه بدن درگیر شده و می تواند در صورت عدم رسیدگی به موقع مرگ بیمار را هم رقم بزند.

وی افزود: برخی موارد شوک آنافیلاکسی به دنبال نیش زنبور در برخی افراد ایجاد می شود و در این زمان باید سریعا عملیات احیای قلبی را انجام داد و بلافاصله آمپول اپی نفرین نیز تزریق شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار